dc.contributor.author | Chinga-Ramirez, Carla | |
dc.date.accessioned | 2018-09-06T07:44:32Z | |
dc.date.available | 2018-09-06T07:44:32Z | |
dc.date.created | 2018-09-05T14:11:42Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-02-50363-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2561107 | |
dc.description.abstract | Artikkelen beskriver hvordan opplevelser av å være annerledes hos ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn fortolkes gjennom deres egen hudfarge. Ungdommers beskrivelse av betydning av hudfarge knyttes til overordnede dikotomiske diskurser der det å være en vanlig elev på skolen beskrives som ‘å være hvit og norsk’, og der det å være en ‘utlending’ får en fargedimensjon i ungdommers selvforståelse. Det å ha en annen hudfarge enn hvit og norsk får dermed en viktig forklaringsdimensjon i erfaringer med utenforskap og følelsen av å være mindreverdig annerledes. Selv om det utfordrer tabuer å løfte opp hudfarge som en relevant kategori i dagens Norge, forsøker denne artikkelen å løfte fram minoritetsungdommers egne fortolkninger og refleksjoner om livet som ungdom i skolen. Betydningen av kategorien etnisitet og hudfarge har lenge vært underkommunisert i norsk sammenheng, noe som kan begrense majoritetens usynlige privilegier og forståelsen av minoritetenes egen beskrivelse av sin livssituasjon i ulike norske kontekster. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | nb_NO |
dc.relation.ispartof | Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv | |
dc.title | Om å være farget - Betydning av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.description.version | submittedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 153-170 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1606972 | |
dc.description.localcode | This chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2018 by Cappelen Damm Akademisk | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,70,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk og livslang læring | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | preprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |