Om å være farget - Betydning av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn
Abstract
Artikkelen beskriver hvordan opplevelser av å være annerledes hos ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn fortolkes gjennom deres egen hudfarge. Ungdommers beskrivelse av betydning av hudfarge knyttes til overordnede dikotomiske diskurser der det å være en vanlig elev på skolen beskrives som ‘å være hvit og norsk’, og der det å være en ‘utlending’ får en fargedimensjon i ungdommers selvforståelse. Det å ha en annen hudfarge enn hvit og norsk får dermed en viktig forklaringsdimensjon i erfaringer med utenforskap og følelsen av å være mindreverdig annerledes. Selv om det utfordrer tabuer å løfte opp hudfarge som en relevant kategori i dagens Norge, forsøker denne artikkelen å løfte fram minoritetsungdommers egne fortolkninger og refleksjoner om livet som ungdom i skolen. Betydningen av kategorien etnisitet og hudfarge har lenge vært underkommunisert i norsk sammenheng, noe som kan begrense majoritetens usynlige privilegier og forståelsen av minoritetenes egen beskrivelse av sin livssituasjon i ulike norske kontekster.