Kollektivt samarbeid for å fremme innovasjon - Kvantitativ studie: sammenhengen mellom sosial kapital, kunnskapsdeling og innovasjonsevne
Abstract
−Formål
Formålet med oppgaven er å besvare problemstillingen «Hvordan påvirker sosial kapital enorganisasjons evne til kunnskapsdeling og innovasjon?» Det ble definert treforskningsspørsmål for å besvare den overordnede problemstillingen. Til det empiriskegrunnlaget ble det benyttet kvantitativ metode som ble gjennomført i en sektor tilhørende etforskningsinstitutt.
Organisasjonen som studien har tatt utgangspunkt i har innovasjon sterkt plassert i sin strategi. Det å skape samarbeid og dele kunnskap er viktige faktorer for å nå organisasjonens mål. Undersøkelsene som er gjort er for å kartlegge hvordan den sosiale kapitalen er i en del av organisasjonen og om det finnes sammenhenger mellom de ressursene de ansatte utgjør; den sosiale kapitalen og kunnskapsdeling og innovasjonsevne.
−Metode
Datainnsamlingen ble gjennomført ved å utforme en nettbasert kvantitativ spørreundersøkelse.Undersøkelsen ble designet med spørsmål innenfor ulike kategorier som hver ville bidra til åbesvare problemstillingen, med utgangspunkt i en forskningsmodell. De ulike kategoriene tokfor seg sosial kapital, kunnskapsdeling og innovasjonsevne. Funnene ble så analysert basert påunivariat, bivariat og korrelasjonsanalyser og deretter diskutert opp mot teorien.
−Viktige funn / konklusjon
Gjennom datainnsamlingen har jeg avdekket at høy sosial kapital kan styrke organisasjonensevne til kunnskapsdeling for denne delen av organisasjonen. Dette er i samsvar med teorien tilTsai og Ghosal (1998) som oppgaven har tatt utgangspunkt i. De ansatte har en høy grad avtillit og forpliktelse, og de fleste er villige til å dele kunnskapen de innehar. Viktighet av rettledelse, da dette er en viktig faktor for bygging av nettverk og tillit. Ledere har også en sentralrolle i prosessen for å utvikle organisasjonens innovasjonsevne.
Fra datainnsamling og analyse kom det klart frem at organisasjonen har et behov for rutiner til å dele idéer de ansatte har. Det etterspørres også, fra organisasjonen, en bedring i informasjon og kommunikasjonsflyten, spesielt på sektor og organisasjonsnivå.