Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchiefloe, Per Morten
dc.contributor.authorEriksen, Cindy Victoria
dc.date.accessioned2018-08-21T07:17:13Z
dc.date.available2018-08-21T07:17:13Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2558623
dc.description.abstract−Formål Formålet med oppgaven er å besvare problemstillingen «Hvordan påvirker sosial kapital enorganisasjons evne til kunnskapsdeling og innovasjon?» Det ble definert treforskningsspørsmål for å besvare den overordnede problemstillingen. Til det empiriskegrunnlaget ble det benyttet kvantitativ metode som ble gjennomført i en sektor tilhørende etforskningsinstitutt. Organisasjonen som studien har tatt utgangspunkt i har innovasjon sterkt plassert i sin strategi. Det å skape samarbeid og dele kunnskap er viktige faktorer for å nå organisasjonens mål. Undersøkelsene som er gjort er for å kartlegge hvordan den sosiale kapitalen er i en del av organisasjonen og om det finnes sammenhenger mellom de ressursene de ansatte utgjør; den sosiale kapitalen og kunnskapsdeling og innovasjonsevne. −Metode Datainnsamlingen ble gjennomført ved å utforme en nettbasert kvantitativ spørreundersøkelse.Undersøkelsen ble designet med spørsmål innenfor ulike kategorier som hver ville bidra til åbesvare problemstillingen, med utgangspunkt i en forskningsmodell. De ulike kategoriene tokfor seg sosial kapital, kunnskapsdeling og innovasjonsevne. Funnene ble så analysert basert påunivariat, bivariat og korrelasjonsanalyser og deretter diskutert opp mot teorien. −Viktige funn / konklusjon Gjennom datainnsamlingen har jeg avdekket at høy sosial kapital kan styrke organisasjonensevne til kunnskapsdeling for denne delen av organisasjonen. Dette er i samsvar med teorien tilTsai og Ghosal (1998) som oppgaven har tatt utgangspunkt i. De ansatte har en høy grad avtillit og forpliktelse, og de fleste er villige til å dele kunnskapen de innehar. Viktighet av rettledelse, da dette er en viktig faktor for bygging av nettverk og tillit. Ledere har også en sentralrolle i prosessen for å utvikle organisasjonens innovasjonsevne. Fra datainnsamling og analyse kom det klart frem at organisasjonen har et behov for rutiner til å dele idéer de ansatte har. Det etterspørres også, fra organisasjonen, en bedring i informasjon og kommunikasjonsflyten, spesielt på sektor og organisasjonsnivå.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKollektivt samarbeid for å fremme innovasjon - Kvantitativ studie: sammenhengen mellom sosial kapital, kunnskapsdeling og innovasjonsevnenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel