Implementering av elektroniske støtteverktøy i helsetjenesten: Faktorer som er viktige for å styrke implementering, basert på funn fra case i maritim spesialisthelsetjeneste
Abstract
Vi er inspirert av at vi ser en rask fremvekst av nye elektroniske støtteverktøy i klinikken, og med vår bakgrunn fra helsevesen og IKT spør vi oss hvordan dette fungerer i praksis. I forbindelse med formalisering av Norges offisielle legevakt for skip og sjømenn, ble det besluttet å innføre en elektronisk journal som erstatning for den papirbaserte. Med bakgrunn i denne endringen har vi sett nærmere på hvilke faktorer som er viktig for å styrke implementering av elektroniske støtteverktøy i en helsetjeneste generelt og maritim helsetjeneste spesielt. Vi har i tillegg gjort betraktninger ut i fra et organisatorisk perspektiv, blant annet med tanke på økt bruk av elektroniske støtteverktøy. Vi har også sett på andre tekniske muligheter og løsninger for området som vi tror kan være et positivt tilbud i helsetjenesten videre fremover. Gjennom litteraturen er vi blitt kjent med hvor viktig det er å ta hensyn til samspillet mellom menneske, organisasjon og teknologi ved innføring og bruk av IKT-løsninger. Det er nødvendig å ha god virksomhetskunnskap samt stort fokus på arbeidsprosesser, for å kunne sikre at elektroniske støtteverktøy faktisk ivaretar brukernes og organisasjonens interesser. Dette må ha et kontinuerlig fokus i en implementeringsfase, men er også nødvendig etter driftssetting av en løsning for å ivareta en organisasjon i stadig utvikling. Like viktig er fokus på samhandling, når en elektronisk løsning skal være en del av en verdikjede som støtter opp under arbeidsprosesser på tvers av virksomheter. Masteroppgaven er gjennomført som et kvalitativt casestudie, både med intervju av ulike informanter, litteratursøk og evaluering av en ny elektronisk journalløsning. Vi har gjort en grundig beskrivelse av domenet ”maritim spesialisthelsetjeneste” for å vise kompleksiteten og særegenheten til tjenesten, og vurdert eventuelle fellestrekk med akuttmedisinske tilbud på land (AMK). Vår deltakelse og ansvar i tilknytning til prosjektet ”EPJ til Radio Medico” har satt oss i posisjon til å fokusere særlig på den iterative prosessen i tilknytning til implementering av ny elektronisk journalløsning. Resultatet viser at implementering av elektroniske løsninger/ støtteverktøy krever fokus på kvalitet i flere dimensjoner; systemkvalitet, informasjonskvalitet og servicekvalitet i egen organisasjon, men også på tvers av virksomheter i en samhandlingskjede. Med denne erkjennelsen utledet vi begrepet ”samhandlingskvalitet”. Denne dimensjonen kan ha stor betydning for brukerens og organisasjonens opplevelse av nytteverdi ved et system. Vi har også sett at fagene helse og IKT kan utfylle hverandre og fungere i et samspill, noe vi mener er en forutsetning for å få på plass optimale løsninger som fungerer etter intensjonen. Betraktningene er ikke unikt for vårt case, men også en generell antakelse. Elektroniske løsninger må tilpasses og følges opp i helsetjenesten de skal virke i, og tilsvarende må helsetjenesten være våken for å omstille seg og benytte nye muligheter for støtte og samhandling som teknologien gir.