Brukersentrert Utvikling for Microsoft Surface: Idéutvikling, Prototyping og Wizard-of-Oz Brukbarhetstesting
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/252561Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I dette studiet ser vi på hvordan man kan praktisere brukersentrert utvikling i de tidlige fasene av systemutviklingsløpet for applikasjoner til Microsoft Surface.Vi har sett på to temaer knyttet til dette; introduksjon av ny teknologi for brukere, og metoder for low-fi prototyping og wizard-of-Oz brukbarhetstesting. Ved praktisering av brukersentrert utvikling er det ikke uvanlig at brukerne som involveres har en lav teknisk innsikt. Dette gjelder spesielt for nye teknologier som multi-touchbord, som fremdeles er lite utbredt. Viktigheten av å formidle mulighetene og begrensningene ved Surface til brukerne er derfor stor. I denne oppgaven blir det sett på hvilken merverdi domenespesifikke demonstrasjoner gir fremfor abstrakte når man skal formidle egenskapene ved Surface. Dette blir besvart gjennom to workshops med uavhengige grupper. Den ene gruppen får presentert abstrakte demonstrasjoner, mens den andre får presentert domenespesifikke. Ved å måle og sammenligne idérikdommen på de to workshopene blir det undersøkt hvilken av de to formidlingsmetodene som fungerer best. Resultatene viste imidlertid ingen signifikant forskjell i antall ideer som kom opp i de to workshopene, men typene av ideer hadde et merkbart skille. Det viser seg at domenespesifikke demonstrasjonseksempler ikke har merverdi overfor abstrakte, men at de to metodene snarere utfyller hverandre. I de tidlige fasene av systemutviklingsløpet til en applikasjon for Surface er det hensiktsmessig å utvikle en prototype som kan brukes i wizard-of-Oz brukbarhetstester, slik at brukerne kan evaluere designet og komme med forslag til endringer, nye krav eller bekrefte designløsninger. Vi ser i denne oppgaven på hvilke metoder, verktøy og materialer som bør benyttes ved prototyping, og hvordan disse kan brukbarhetstestes ved bruk av wizard-of-Oz på flere testbrukere samtidig. Ulike teknikker blir utprøvd og disse resulterer i en prototype som blir brukbarhetstestet for en aktuell brukergruppe. Resultatene fra brukbarhetstestene viser at papirprototyping og wizard-of-Oz flerbrukertesting av Surface-applikasjoner lar seg gjennomføre, men at det krever god planlegging. Blant viktige utfordringer som avdekkes er testpersonenes påvirkning av hverandre og viktigheten av å skille mellom fysiske og virtuelle GUI-elementer i prototypen.