Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvanæs, Dagnb_NO
dc.contributor.authorGulliksen, Inga Viktoria Ågesdatternb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:35:42Z
dc.date.available2014-12-19T13:35:42Z
dc.date.created2010-09-11nb_NO
dc.date.issued2007nb_NO
dc.identifier350893nb_NO
dc.identifierntnudaim:3517nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/252041
dc.description.abstractMoot er en Peer-to-Peer (P2P) mobil tjeneste som gjør det mulig å kommunisere og dele filer med andre Moot-brukere i geografisk nærhet. En slik tjeneste finnes ikke på markedet i dag, og det er derfor uvisst om en slik tjeneste vil bli tatt i bruk, og hvilke forhold som påvirker aksepten. Målet med denne oppgaven var å gjennomføre en empirisk studie for å vurdere brukbarheten og fremtidig aksept for en spesifikk målgruppe av brukere. Dette var første gang Moot ble testet på brukere, og målgruppen det ble valgt å teste ut tjenesten på var studenter. Det ble brukt både kvalitative og kvantitative metoder. Av kvalitative metoder benyttet jeg brukbarhetstester med tenke-høyt metoden og semistrukturert intervju. I tillegg gjennomførte jeg en fokusgruppe. Brukbarhetstestene ga mest tilbakemelding på grensesnittet til Moot, og fokusgruppen på selve ideen bak tjenesten. For å få kvantitative data brukte jeg blant annet System Usability Scale (SUS) og Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT). Resultatene fra testene viser at Moot ikke har tilfredsstillende brukbarhet. Testpersonene hadde problemer med å forstå deler av programmet. Grunner til dette kan skyldes at applikasjonen bryter flere av retningslinjene som finnes for god brukbarhet, som for eksempel Ben Shneiderman sine ``8 golden rules''. UTAUT-modellen sier at intensjonen en person har om å bruke systemet, er den faktoren som har størst påvirkning på faktisk bruk. Studentene hadde lave intensjoner om å ta i bruk Moot. UTAUT-modellen gir derfor indikasjoner på at tjenesten ikke vil bli akseptert av studenter. Ut fra tilbakemeldingene jeg har fått på Moot har jeg funnet frem til 8 faktorer som vil være viktige å ta hensyn til ved utvikling av mobile P2P tjenester. Faktorene ser ut til å påvirke intensjonen brukere har om å ta i bruk slike tjenester, som igjen vil ha påvirkning på faktisk bruk. Faktorene oppfattet nytte og oppfattet brukervennlighet er de som i størst grad vil ha påvirkning på intensjon om å bruke mobile P2P tjenester. I tillegg vil gunstige forhold, oppfattet lovlighet, oppfattet trygghet, oppfattet kritisk masse, pris og personalisering også påvirke intensjonen. Faktorene blir oppsummert i en foreslått modell for aksept av mobile P2P tjenester.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO
dc.subjectntnudaimno_NO
dc.subjectSIF2 datateknikkno_NO
dc.subjectProgram- og informasjonssystemerno_NO
dc.titleMoot: en Peer-to-Peer mobil tjeneste: Empirisk studie av brukbarhet og fremtidig akseptnb_NO
dc.title.alternativeMoot: a Peer-to-Peer Mobile Service: Empirical Study of Usability and Future Acceptancenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber184nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel