Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMonteiro, Ericnb_NO
dc.contributor.authorSmåstuen, Karinenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:35:37Z
dc.date.available2014-12-19T13:35:37Z
dc.date.created2010-09-11nb_NO
dc.date.issued2006nb_NO
dc.identifier350864nb_NO
dc.identifierntnudaim:1339nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/252006
dc.description.abstractKunnskapsdeling og erfaringsoverføring er begreper som blir sett på som viktige for utviklingen av dagens distribuerte organisasjoner. Bruken av informasjonsteknologi (IT) spiller en vesentlig rolle når det kommer til å samle inn og spre kunnskap og informasjon rundt i hele organisasjonen ettersom andre mekanismer vanskelig lar seg gjennomføre grunnet geografisk spredte avdelinger. Det har i tidligere studier blitt fokusert på vanskeligheten av å dele kunnskap ved hjelp av IT, og flere eksempler på kunnskapsdatabaser som ikke blir brukt har blitt beskrevet. I dette studiet har det blitt gjennomført en empirisk undersøkelse av en erfaringsdatabase som har som intensjoner å bedre erfaringsoverføringen på tvers av geografisk spredte lisenser i Statoil. Systemet tilbyr funksjonalitet både for innlegging og uthenting av skrevne erfaringer på tvers av lisensene, og er en erstatter til deres tidligere brukte lokale erfaringsdatabaser. Antallet erfaringer i databasen øker stadig, og flere av lisensene har tatt i bruk systemet både for skriving og for lesing av erfaringer. Funnene i dette studiet viser imidlertid at lisensene må utføre ekstra arbeid for å kunne gjenbruke den informasjonen som ligger i systemet. Dette merarbeidet blir spesielt fremtredende når lisensene skal ta i bruk erfaringer fra andre lisenser enn deres egen, og er en medvirkende faktor til at de bruker systemet mest for søk etter egne erfaringer. Det viser seg at lisensene må sortere, kategorisere og tilpasse de ulike erfaringene til sine egne lokale kontekster før bruk. De tilpassede erfaringene blir så lagret i nye interne databaser slik at arbeidet med å ta de i bruk senere blir redusert. Disse funnene får konsekvenser for videreutviklingen av den undersøkte erfaringsdatabasen, samt for andre kunnskapsforvaltningssystemer som tar sikte på å spre kunnskap og erfaringer i distribuerte organisasjoner.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO
dc.subjectntnudaimno_NO
dc.subjectSIF2 datateknikkno_NO
dc.subjectProgram- og informasjonssystemerno_NO
dc.titleIT-basert erfaringsoverføring i distribuerte organisasjonernb_NO
dc.title.alternativeIT-based Experience Transfer in Distributed Organizationsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber105nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel