Show simple item record

dc.contributor.advisorSvanæs, Dagnb_NO
dc.contributor.authorSørensen, Idanb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:35:20Z
dc.date.available2014-12-19T13:35:20Z
dc.date.created2010-09-10nb_NO
dc.date.issued2008nb_NO
dc.identifier350584nb_NO
dc.identifierntnudaim:3776nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/251884
dc.description.abstractUtviklingen av elektroniske pasientjournaler har vært lang og utfordrende, men man er nå kommet så langt at så og si alle primærleger og sykehus i Norge nå bruker en form for EPJ-systemer. Det er allikevel mye innen bruken av informasjonsteknologi i helsevesenet som enda ikke fungerer optimalt. For eksempel er det ingen leger idag som har noen som helst form for interaksjon med journalsystemene når de ikke er fysisk tilstede på kontoret. Bakgrunnen for utviklingen av Healtcom Doctor har vært akkurat dette. Systemet er en mobilapplikasjon for å kunne aksessere journalsystemene når man er utenfor kontoret. Dette fungerer på den måten at man sender et notat fra mobilen som blir sendt til kontoret. Meldingen ligger da og venter i journalen når legene kommer tilbake på kontoret. Systemet er allerede i bruk på noen legekontorer i Tromsø men det er ønskelig å utvide til andre lokalasjoner for å få ere til å ta i bruk Healtcom Doctor. Det er derfor ønskelig å evaluere brukbarheten og nytteverdien til et slikt systemet. Denne oppgaven har som mål å nne og analysere ulike metoder for å prøve å nne svar på om brukbarheten og nytteverdien til Healthcom Doctor er godt nok for å ekspandere til ere brukere. Det var bestemt på forhånd at det skulle gjennomføres en labtest og en feltstudie, så dette er utgangspunktet i evalueringen. I tillegg til disse to hovedmetodene er det valgt ut ulike metoder som tar for seg ulike konsepter for å få en helhetlig evaluering. Det ble benyttet både kvantitative og kvalitative metoder. På feltstudien ble observasjon og intervju brukt som kvalitative metoder og i labtestingen ble brukertest med tenke høyt metoden, og intervju brukt. De Kvantitative metodene som ble brukt var spørreskjema, Unied Theory of Acceptance and Use of Technology(UTAUT) og System Usability Scale(SUS), disse ble brukt både i feltstudien og i labtestingen. På grunnlag av evalueringen har jeg kommet fram til 7 ulike suksesskriter som spiller inn på Healthcom Doctors suksess eller ikke. Brukervennligheten og nytteverdien er de faktorene som har størst innvirkning på om brukerne har intensjon om å begynne og bruke systemet. Brukersituasjoner er også en viktig faktor. En oppsummering av disse suksesskriteriene er også beskrevet. Til slutt i oppgaven blir det gitt en evaluering av hvilke metoder som har bidratt til i større eller i mindre grad å komme fram til disse suksesskriteriene. En evaluering av forskjellene i resultatene fra felt og lab blir også diskutert i denne oppggaven.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO
dc.subjectntnudaimno_NO
dc.subjectSIF2 datateknikkno_NO
dc.subjectProgram- og informasjonssystemerno_NO
dc.titleBrukervennlighet av elektronisk pasientjournal på mobiltelefon: Et casestudie med brukbarhetstest og feltobservasjonnb_NO
dc.title.alternativeUsability of Electronic Pasient Record on Mobilephones: A case study with Usabilitytesting and fieldstudynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber170nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record