Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRydland, Terjenb_NO
dc.contributor.authorAarøe, Øyvindnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:35:10Z
dc.date.available2014-12-19T13:35:10Z
dc.date.created2010-09-10nb_NO
dc.date.issued2007nb_NO
dc.identifier350463nb_NO
dc.identifierntnudaim:1228nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/251822
dc.description.abstractCTA har vært utsatt for sterkt kritikk av eksperter. Dette er kritikk som spesielt fokuserer på metodens validitet og gjennomførelse. Denne masteroppgaven fokuserer på brukbarhetstester med et annet perspektiv; brukernes opplevelse av metoden. Oppgaven prøver finne ut om, og eventuelt i hvor stor grad, testsituasjonen påvirker testresultatene. I dette studiet gjennomføres til sammen 20 brukbarhetstester. Testene ble gjennomført i to runder på et nettsted for Studentsamskipnaden i Trondheim". Studiet viser at RTA og CTA oppleves forskjellig av testbrukerne, og at opplevelsen av CTA har innvirkning på resultatene. CTA- testdeltagerne brukte lengre tid på å gjennomføre oppgavene og metoden avdekket i tillegg falske brukskvalitetsproblem. Alle testdeltagerne kom med flere negative tilbakemeldinger på CTA, mens det stort sett var positive tilbakemeldinger på RTA metoden. Den negative kritikken av CTA var gjennomgående temaer som; mislikte å bli filmet, dobbel kognitiv belasting, vanskelig å sette ord på tanker, prestasjonsangst, press til å snakke, dårlig tid til oppgaveløsning, vanskelig å holde verbaliseringen gående og tenker annerledes enn de snakker.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO
dc.subjectntnudaimno_NO
dc.subjectMIT informatikkno_NO
dc.subjectSystemarbeid og menneske-maskin-interaksjonno_NO
dc.titleEn sammenligning av RTA og CTA:: testsituasjonens innvirkning på resultatetnb_NO
dc.title.alternativeA Comparison Between RTA and CTA:: Influence of the Test Situation on the Resultnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber154nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel