• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for geografi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for geografi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kollektiv endring og partssamarbeid : begrepers opphav og forankring, med utgangspunkt i læreplanen til prosjekt TK-Utvikling

Sagen, Kjetil
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Kjetil Sagen - MENTRESAM - vår 2018.pdf (10.33Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2506974
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for geografi [835]
Abstract
Masteroppgaven sikter på å besvare to problemstillinger. Den ene handler om hvor noen utvalgte nøkkelbegreper fra Læreplanen til prosjektet TK-Utvikling stammer fra. Den andre handler om hvor forankret disse nøkkelbegrepene er blant deltakerne av TK-Utvikling. I arbeidet mitt med denne oppgaven hadde jeg et fokus på å lytte til aktører rundt prosjektet. Grunnen til dette var at jeg ønsket at alle stemmer skulle bli hørt.

Det er viktig å klargjøre hvorfor jeg anser begreper som nøkler i prosjektet. Årsaken er at jeg vil få frem forbindelsen mellom det skriftlige og det praktiske. For eksempel kunne jeg ha analysert Læreplanen, men ikke prosjektet, eller omvendt. Det jeg vil frem til er å bevisstgjøre publikum med forbindelsen mellom den skriftlige forberedelsen og den praktiske gjennomføringen. Jeg forsøker å gjøre dette på følgende måte: 1. Forklare det som ble uttrykket som ønsket av TK-Utvikling 2. Sammenligne det ønskede med det praktiske som ble gjennomført

Noen utvalgte begreper som har blitt benyttet i forbindelse med Læreplanen viste seg å stamme fra faglige tankeganger som dreier fra det individuelle til det kollektive. HR-informanten forklarte en av årsakene til at følgeforskere fra NTNU ble involvert. Ønsket var at de skulle finne ut om denne tankegangen kunne fungere i en ingeniør-organisasjon som Statens Vegvesen hvor tradisjonen tidligere ikke har vært et fokus på kollektivet.

Forskningen konkluderer med at de utvalgte nøkkelbegrepene har blitt forankret blant ansatte som deltok. Prosjektet var såpass grundig planlagt at de kan ha bidratt til forankringen. Blant annet førte de nøye planlagte aktivitetene til at hindre underveis ikke påvirket gjennomføringen. I tillegg viste det seg at følgeforskere sin deltakelse underveis var konstruktiv. Begge forholdene kan ha bidratt positivt i sammenheng med forankringen. Samtidig er det viktig å trekke frem at det kan stilles spørsmål ved forankringens varighet. For eksempel viste det seg at lederen til tillitsvalgt-informanten ikke har besvart et forslag til hvordan prosjektet kan følges opp fire måneder etter at forslaget ble sendt på e-post.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit