Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNess, Ottar
dc.contributor.authorYtre-Hauge, Hilde
dc.date.accessioned2018-07-25T11:39:25Z
dc.date.available2018-07-25T11:39:25Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2506452
dc.description.abstractHensikten med denne studien har vært å finne beste praksis i opplæringssituasjoner slik at den som lærer bort, den som lærer og avdelingen en jobber i er fornøyd, i betydning at energien og tiden lagt ned i opplæringsarbeidet gir en opplevet merverdi til eget arbeid og avdeling. Studien ble utført på prosessindustribedriften Glencore Nikkelverk sommeren 2017. Litteratur, lovverk og intern policy ved Glencore Nikkelverk beskriver opplæring som viktig. God opplæring virker blant annet inn på produktivitet, utførelse av arbeidet, trivsel, effektivitet og kvalitet. For å danne et bilde av hva som vektlegges av den som lærer og den som lærer opp i en stedlig opplæringssituasjon i denne prosessindustribedriften ble det gjennomført en spørreundersøkelse. Spørsmålene var i stor grad knyttet til egen erfarte problemstillinger som forankres i litteratur og tidligere forskning. Spørreskjemaer ble levert ut til flere ulike avdelinger og ekstra skjema var tilgjengelig i resepsjon og ved svarpostkassen. Det ble utlevert 115 skjemaer, totalt 53 responderte. Svarene ble oppsummert og testet mot fire fremsatte hypoteser. Ved videre tolkning av de høyest vektlagte måleparameterne ble det formulert en «beste praksis» for læring og opplæring. Resultatene fremstilles i tabeller, sammenlignende statistikk og visualiseres i figurer og diagrammer. Denne undersøkelsen viser at det er stor enighet blant dem som svarte at deling av kunnskap er viktig og positivt for servicegrad effektivitet og trivsel i avdelingen. Funnene viser også at det ikke er slik at de som får opplæring setter krav til at opplæring gis av personell med lengre ansiennitet eller høyere utdannelse. Det er heller ikke gitt at personer med kortere arbeidserfaring ønsker seg opplæring i form av video og bilder fremfor praktisk veiledning. Den som skal lære bort arbeidsoppgaver setter krav til den som mottar opplæringen. Det at den som får opplæring utfører oppgaven som forklart og viser interesse for hvordan og hvorfor vektes høyest av den som lærer bort. Beste praksis for opplæring slik funn i denne undersøkelsen viser kan trolig overføres til andre prosessindustribedrifter med lignende struktur og bedriftskultur.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleEffektiv overføring av kunnskap og å lære bort arbeidsoppgaver i en prosessindustribedriftnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel