Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSæteren, Anne-Lise
dc.contributor.authorSølberg, Kristin
dc.date.accessioned2018-07-25T11:33:11Z
dc.date.available2018-07-25T11:33:11Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2506451
dc.description.abstractFokus i denne kvalitative studien er tiltak rettet mot barn med innagerende atferd i barnehagen. Problemstillingen er som følgende: Hvordan kan barnehagelæreren møte barn med innagerende atferd i barnehagen på en hensiktsmessig måte? For å kunne belyse problemstillingen intervjuet jeg tre barnehagelærere for å få innsikt i deres erfaringer og refleksjoner rundt temaet. Etter å ha analysert mine data kom jeg frem til tre kategorier som blir sentrale for å belyse min problemstilling. De tre kategoriene er anerkjennelse, voksenrollens betydning og struktur og organisering. Den først kategorien anerkjennelse ble utledet med bakgrunn i at deltagerne hadde fokus på å anerkjenne barnet for det han eller hun er, og dermed bygge en positiv selvoppfatning og følelse av mestring hos barnet. Den andre kategorien, voksenrollens betydning kom frem på bakgrunn av at deltagerne gjentok at det var de voksnes ansvar å se barn med innagerende atferd og at det krever at den voksne er sensitiv. Tilknytning, evne til mentalisering hos barnet og den voksne som støtte for barnet ble sentralt. Den tredje kategorien jeg valgte ut er struktur og organisering, bygger på at deltagerne snakket om at god struktur og organisering gir gode forutsetninger for at de voksne lettere skal lykkes med å se og anerkjenne barna. Trygge og tydelige rammer, små grupper og gruppesammensetning var noe som ble belyst under denne kategorien.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleBarnehagelærerens møte med barn med innagerende atferd : en kvalitativ intervjustudie om hvordan barnehagelæreren kan møte barn med innagerende atferd i barnehagen på en hensiktsmessig måtenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel