Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThorshaug, Arve
dc.contributor.authorRønning, Ragne
dc.date.accessioned2018-07-25T11:30:25Z
dc.date.available2018-07-25T11:30:25Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2506450
dc.description.abstractJeg har i denne oppgaven sett på hvordan læreren ser enkelteleven i en klasse og ivaretar det gode møtet. Med særlig fokus på relasjon, læringsmiljø, motivasjon og mestring. Formålet med denne studien er å få økt kunnskap om læreres hverdag i klasserommet. Hvordan jobber de i praksis med å se alle elevene i klasserommet når de ofte er alene med en klasse på omtrent 25 elver. Jeg er opptatt av at enkelteleven både skal trives, lære og føle en tilhørighet til det læringsmiljøet han tilhører. Det teoretiske grunnlaget omhandler det norske skolesystemet som mine informanter må arbeide under, tilpasset opplæring, læringsmiljø, klasseledelse, positiv oppmerksomhet, motivasjon og mestring. Jeg har valgt å bruke kvalitativt forskningsintervju som metode for å samle inn data og har intervjuet tre lærere på barnetrinnet med lang erfaring fra både skole og barnehage. Jeg fikk beskrivelser av hvilke strategier de brukte for å ivareta enkelteleven i klasserommet og hvordan de opplevde hverdagen sin. Dette er en fenomenologisk studie med fokus på lærernes egne erfaringer og forståelse for temaet relasjoner. Studien viser at lærerne synes skoledagen er hektisk med store faglige krav. De formidler at de opplever det som utfordrende å imøtekomme enkelteleven når de er alene med en hel skoleklasse. Derfor er de bevisst på å bruke alle ledige stunder på å prate og vise interesse for elevene sine. Slike fristunder kan være før skolen starter, i matfriminuttet eller i overgangen til nye time. Samtidig forteller de at den viktigste relasjonsbyggingen foregår i læringssituasjonen. Skolen er først og fremst en læringsarena og undervisningen må legges opp slik at læreren får kontakt med alle. Dette krever at læreren kjenner elevene godt og at han er godt forberedt. Ulike elever krever ulike tilnærmingsmåter. Noen elever mestrer å arbeide selvstendig, mens andre trenger en lærer som konkretiserer oppgaven og gjør konkrete avtaler for videre arbeid. Det handler om å imøtekomme alle elevene slik at de opplever en lærer som ser dem samtidig som de lærer og opplever mestring. For å bevisstgjøre eleven og klassen på hva det bor i hver enkelt er de opptatt av å gi ros og positiv oppmerksomhet. De vet at dette har en positiv effekt på læringsmiljøet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleÅ være tilstede : det gode møtet : en kvalitativ studie med fokus på lærer-elev relasjonennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel