dc.description.abstract | Formålet med denne studien har vært å undersøke ansattes opplevelse av omstilling i rekrutteringsbransjen. Forskning på hvilke faktorer som er viktig for opplevelsen av omstilling er viktig med tanke på de negative effektene omstilling kan ha for arbeidstakere. Tidligere forskning har forsøkt å finne faktorer som predikerer vellykket endring, men feilraten på organisatoriske endringer er fortsatt høy.
Studien har ved en tematisk analyse forsøkt å identifisere faktorer som er viktig for ansattes opplevelse av omstilling. Analysen er basert på ti kvalitative intervjuer med ledere og ansatte i en rekrutteringsbedrift som høsten 2017 gjennomførte en omstillingsprosess. Omstillingsprosessen bestod av nedbemanning og omorganisering i form av ny organisasjonsmodell. Studien avdekket at faktorene organisasjonsmodell, prosess, tidsramme, ledelse og personlige faktorer har betydning for ansattes opplevelse av omstilling. Et gjennomgående funn i studien er at endringens tidsperspektiv synes å være viktig for de ansatte, gjennom at det bidrar til mindre tid i usikkerhet og mindre ineffektive arbeidstimer. Videre er det viktig at de ansatte har forståelse for prosessen, og opplever den som rettferdig og profesjonell.
Kontekstuelle faktorer virker å ha betydning ansattes opplevelser av omstilling. Ansatte i rekrutteringsbransjen har god kjennskap til arbeidsmarkedet og markedets utfordringer, som virker å påvirke deres opplevelse av og forståelse for omstilling. Resultatene fra studien indikerer at videre forskning på omstilling bør inkludere interne og eksterne kontekstuelle faktorer. | nb_NO |