En studie av skolebasert kompetanseutvikling i lokale kontekster
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2505314Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3830]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38655]
Originalversjon
FoU i praksis. 2018, 13 (1), 68-86.Sammendrag
Internasjonal litteratur gir god dokumentasjon av hvilke faktorer som fremmer skoleutvikling. Konteksten som læringsprosesser foregår i, er viktig for læringsutbytte, og norsk skole avviker på mange områder fra den skolen vi finner i mange andre land. Det er derfor god grunn til å stille spørsmål ved om internasjonal forskning alene kan brukes som grunnlag for utvikling av norsk skole. Den studien som presenteres her, omfatter tre skoler i Midt-Norge som deltok i piloteringen av kompetanseutviklingen på ungdomstrinnet i skoleåret 2012/2013. Funnene er hentet fra intervjuer med rektor og en gruppe av lærere på skolene. Skolene i studien var svært ulike. Likevel ser vi at det er stort samsvar mellom skolene i hvilke faktorer som er viktige for å gi utvikling. I tillegg ser vi stort samsvar med de faktorene som internasjonal litteratur legger vekt på at fremmer skoleutvikling. Det viser at det i hovedsak er de samme faktorene som fremmer skolebasert kompetanseutvikling lokalt i Norge som er beskrevet i internasjonale studier, og at lokale, regionale og nasjonale forhold spiller mindre rolle. I artikkelen diskuterer vi hvordan funnene i vår studie er koblet til funn i tidligere studier.