Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMonteiro, Eric
dc.contributor.authorBacker, Eva Cathrine
dc.date.accessioned2018-07-04T14:00:25Z
dc.date.available2018-07-04T14:00:25Z
dc.date.created2018-02-05
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:17966
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2504403
dc.description.abstractI spesialisthelsetjenesten sin digitaliseringsreise, er turen nå kommet til bruk av informasjon- og kommunikasjonsteknologier som i stadig større grad griper inn i sykehusenes mest virksomhetskritiske arbeidsprosesser; pasientbehandlingen. Kombinasjonen av store forventninger til nytteeffekter, og disse løsningenes rolle i sensitiv og kritisk arbeidspraksis, har inspirert meg til å se nærmere på innføring av støtte til sykehusintern legemiddel-logistikk i en av helseregionene. Funksjonalitet for legemiddellogistikk er en del av en nyanskaffet applikasjon for legemiddelhåndtering og registrering av kliniske målinger (eKurve), og skal støtte lagerstyring, lagerhold og bestilling av legemidler for regionens rundt 400 legemiddellagre. Gjennom størst mulig grad av automatisering og gjenbruk av informasjon fra andre oppgaver i legemiddelhåndteringsprosessen, skal støtte til legemiddellogistikk både erstatte og støtte manuelle arbeidsoppgaver. Masteroppgaven er gjennomført som et kvalitativ casestudie, med intervjuer, observasjoner og dokumentstudier som metode. I litteraturen er det søkt etter erfaringer ved bruk av ny IKT-støtte i klinisk praksis, samt dokumenterte anbefalinger for digitalisering av virksomhetskritiske områder. Resultatet viser at innføring av pasientnær IKT- støtte er svært krevende for organisasjonene. At det oppstår et gap mellom anskaffet standard applikasjonstøtte og behov i reell arbeidspraksis, er heller regelen enn unntaket. Hvis gapet ikke tettes, for eksempel gjennom reduksjon i løsningsområdet, gjennomføring av organisatoriske tilpassinger eller videreutvikling av løsningen, vil virksomhetene vanskelig kunne oppnå forventet nytte med investeringene. Som anbefalinger for veien videre beskrives etablering av partnerskap med leverandør, bygging av gode strukturer for sosio-teknisk læring, prioritere brukervennlighet og brukskvalitet, samt etablering av reelle organisasjons-utviklingsprosjekter på bekostning av dagens IKT-innføringsprosjekter. Trolig vil anbefalingene også være relevante for andre typer virksomheter som skal ta i bruk standardapplikasjoner i virksomhetskritiske, kunnskapsintensive arbeidsprosesser.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectHelseinformatikk, For kandidater med helsefaglig bakgrunn
dc.titleBruk av standardløsninger i kliniske virksomheter - En beskrivelse av hovedutfordringer ved implementering av kliniske standardapplikasjoner i spesialisthelsetjenesten og anbefalinger for veien videre.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel