Lyddesign i det performative forskningslaboratoriet - Kunstneriske strategier i utformingen av forestillingen "Mandag, Tirsdag, Onsdag, Dommedag."
Abstract
I denne masteroppgaven blir lyd og lyddesign undersøkt i et interdisiplinært fokus som krysser faglige perspektiver fra teater og musikkteknologi. Dette undersøkes gjennom en praksisledet forskning i en laboratoriebasert prosess. Intensjonen med forskningen er å knytte lydlige ressurser, teknologi og aktør sammen. Ut over dette, utforskes det et potensiale i hvordan “lydlige aktører” kan brukes som et verktøy i skuespillertreningen gjennom lytting, respons, impuls og kroppslig forankring.
Med en interesse som vokser fra lydens utvidede rolle i en performativ estetikk, skapes det en inngang med eksperimenter og improvisasjon som metoder.
Oppgaven tar utgangspunkt i et praktisk-kunstnerisk arbeid med forestillingen “Mandag, Tirsdag, Onsdag, Dommedag.”. I denne forestillingen ble det fremstilt en rekke tilstander gjennom lydeksperimenter og fysisk skuespillerarbeid, med et tematisk fokus rettet mot sosiale medier. Videre vil tematisk forankring og kulturell kritikk stå sentralt i skapelsen av lyddesign og meningsbærende uttrykk.
I analysen undersøkes eksempler i et detaljfokusert mikronivå. Slik kommer vi tett på laboratoriearbeidet gjennom problemstillinger, funn og utfordringer på vei mot en forestilling. I et makronivå fokuseres det på en lukking av laboratoriet, der vi går fra eksperimenter til forestillingens endelig form.