dc.contributor.author | Traagstad Urkedal, Vilde | |
dc.date.accessioned | 2018-06-27T10:52:01Z | |
dc.date.available | 2018-06-27T10:52:01Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2503231 | |
dc.description.abstract | Vildanden (1884) kan sies å være dramaet som markerer Henrik Ibsens inngang i et symbolistisk univers. I dette stykket sees hvordan det ytre samfunnet og det psykiske indre glir inn i hverandre og hvordan kultur og natur påvirker karakterene. Denne oppgaven tar for seg forestillingen Vildanden som ble satt opp på Trøndelag Teater i 2017. Forestillingen analyseres utifra realisme og modernisme og utforsker hvordan Ibsens forhold til disse retningene gjenspeiles i vår egen samtids postdramatiske forståelse. | nb_NO |
dc.description.abstract | The Wild Duck (1884) can be said to be the play that marks Henrik Ibsen´s entrance to the symbolic universe. In this play we see how the society and other surroundings merge together with the inner psyche of the characters. This master´s thesis analyses a performance of The Wild Duck at Trøndelag Teater in light of realism and modernism, and explores how the modernity of Ibsen´s time reflects in our own time´s postdramatic understanding. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.subject | teater | nb_NO |
dc.subject | ibsen | nb_NO |
dc.subject | trøndelag teater | nb_NO |
dc.subject | realisme | nb_NO |
dc.subject | modernisme | nb_NO |
dc.title | Henrik Ibsens Vildanden i skjæringspunktet mellom realisme og modernisme - En analyse av forestillingen Vildanden ved Trøndelag Teater, 2017 | nb_NO |
dc.title.alternative | Henrik Ibsen´s The Wild Duck Between Realism and Modernism | nb_NO |
dc.title.alternative | An analysis of the play The Wild Duck at Trøndelag Teater, 2017 | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000 | nb_NO |