Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVolden, Frode
dc.contributor.authorRøise, Anne Kari
dc.date.accessioned2018-06-21T14:01:42Z
dc.date.available2018-06-21T14:01:42Z
dc.date.created2018-05-31
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:19877
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2502573
dc.description.abstractSkolen står midt oppi en endring hvor den forventes å bli mer og mer digital. Utdanningsteknologibransjen er ekspansiv, mange aktører samarbeider allerede med skolen og flere kommer til. Det er viktig å forstå hvordan utdanningsinstitusjoner innfører og evaluerer den nye digitale hverdagen. Samfunnet har forventninger til skolens bruk av digitale hjelpemidler og samtidig opplever skolene betydelig press fra kommersielle krefter. Utdanningsinstitusjoner trenger strategier i møte med den kontinuerlige strømmen av nye teknologiske muligheter slik at beslutninger kan baseres på forskning, kvalitet og behov. Denne kvalitative studien bygger på intervjuer med tretten representanter fra skolen og eksterne aktører og tar sikte på å gi innsikt i hvordan skolene opplever samarbeidet med eksterne aktører i arbeidet med å digitalisere skolen og på denne måten gi bidrag til framtidig gode og vellykkede samarbeid. I en deltakende designprosess bidrar brukeren direkte i designprosessen som en del av et utviklingsteam og blir betraktet som ekspert. Studien vil bidra med innsikt i hvordan deltakende design kan brukes ved utvikling av utdanningsteknologi. Impulser utenfra og tilgang på oppdatert teknologi oppleves veldig positivt og skolen har generelt positive opplevelser og innstilling til eksterne samarbeid. Vi finner to ulike former for digitaliseringsstrategier i empirien. Den ene strategien går inn for inkrementelle endringer (mange mindre endringer over tid), mens den andre strategien går inn for strategiske endringer (store endringer over kort tid). Begge disse strategiene har gode muligheter for å bli vellykket, men det avhenger i stor grad av ledelse og organisering.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectInteraksjonsdesign (deltid)
dc.titleHype, håp og digitalisering - Deltakende design ved utvikling av utdanningsteknologi
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel