dc.contributor.author | Lindset, Marit | |
dc.contributor.author | Utvær, Britt Karin Støen | |
dc.date.accessioned | 2018-06-05T10:55:22Z | |
dc.date.available | 2018-06-05T10:55:22Z | |
dc.date.created | 2017-04-17T09:28:52Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2017, 2 . | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2464-4153 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2500321 | |
dc.description.abstract | Introduksjon: Yrkesfaglærerstudentene begynner på en utdanning der gode skriveferdigheter er en forutsetning for å klare seg gjennom utdanningen. Som lærerutdannere opplever vi at mange studenter strever med å beherske de kravene som stilles til akademisk skriving i høyere utdanning. Dette var bakgrunnen for at to lærere ved 3-årig yrkesfaglærerutdanningen i Trondheim startet en studie hvor formålet var å utforske hvordan førsteårstudentene opplevde et innføringskurs i skriving av akademiske oppgaver og ulike former for tilbakemelding på oppgaver i studiet (skriftlige, muntlige og digitale). Teori: Studien støtter seg i hovedsak til Illeris sine perspektiver på læring. Metode: Dataene utgjør 24 refleksjonslogger av 12 førsteårsstudenter i perioden 2014 – 2015. Analysene baserer seg på Lindseth og Norbergs fenomenologiske- hermeneutiske fremgangsmåte. Resultat: Studien viser at studentene ser et innføringskurs i akademisk skriving som helt nødvendig og av stor betydning for utvikling av deres skriveferdigheter og for videreutvikling av oppgaver. Konkrete, skriftlige tilbakemeldinger direkte i teksten sammen med en oppsummerende tekst til slutt er en form for tilbakemelding studentene opplever som viktig og nyttig. Muntlige tilbakemeldinger virker oppklarende og motiverende. Sammen med muntlige tilbakemeldinger fremheves digitale tilbakemeldinger som svært viktig for å skape trygghet og motivasjon for å jobbe videre. Konklusjon: Førsteårsstudenter forteller om stor usikkerhet og sårbarhet i skrivearbeidet. De opplever et skrivekurs som vesentlig for å mestre kravene som stilles til akademisk skriving i høyere utdanning og ser kvaliteter ved både skriftlige, muntlige og digitale tilbakemeldinger i arbeidet med å ferdigstille oppgaver i studiet. Skriftlige tilbakemeldinger oppleves som helt nødvendige. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus/ OsloMet | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Fra fagarbeider til yrkesfaglærer: Førsteårsstudenters opplevelser av undervisning og veiledning i akademiske skriveferdigheter | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 22 | nb_NO |
dc.source.volume | 2 | nb_NO |
dc.source.journal | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.7577/sjvd.2007 | |
dc.identifier.cristin | 1465144 | |
dc.description.localcode | © 2017 Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,65,20,0 | |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |