Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØstern, Maria Anna-Lena Viola
dc.date.accessioned2018-06-01T06:59:32Z
dc.date.available2018-06-01T06:59:32Z
dc.date.created2018-05-29T19:06:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn9788245022599
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2499993
dc.description.abstractHensikten med den studien denne artikkelen bygger på, er å bidra til økt kunnskap om en pågående kunnskapsproduksjon gjennom ph.d.-avhandlinger som er ferdigstilt av kandidater som har deltatt i forskerskolen NAFOL. I artikkelen beskrives og analyseres kunnskapsbidragene ut fra prinsippet sortere, redusere og argumentere. Artikkelen omfatter analyse av 46 avhandlinger, dvs. alle som ved slutten av september 2017 er godkjent for disputas. Derfor er denne artikkelen et stopp-punkt i en pågående strøm av profesjonsforskning innenfor barnehage, skole og lærerutdanning av kandidater som har deltatt i forskerskolen NAFOL. Kunnskapsbidragene har åpnet ‘hemmelige rom’ i praksis i barnehage, skole og utdanning. Analyser med sammenstilling av policydokumenter og praksiserfaringer viser dilemmasituasjoner, som profesjonsutøvere må forholde seg til. Kunnskapsbidragene viser hvordan hverdagen i barnehage, skole og utdanning er avhengig av fronesiskunnskapsformen i samarbeid med techne- og epistemekunnskapsformer i et samfunn i hurtig forandring, og med høy grad av kompleksitet, der forskningen viser grensesoner med ulike kunnskapsformer i bruk, nettopp som kunnskapsbidrag.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.relation.ispartofNorsk og internasjonal lærerutdanningsforskning
dc.titleEt stopp-punkt i en pågående kunnskapsproduksjon gjennom en review av 46 kunnskapsbidrag til norsk lærerutdanningsforskning fra Nasjonal forskerskole for lærerutdanning, NAFOLnb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber249-275nb_NO
dc.identifier.cristin1587524
dc.description.localcodeThis chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2018 by Fagbokforlagetnb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel