Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Vegard
dc.contributor.authorThøring, Linn
dc.date.accessioned2018-05-25T08:41:13Z
dc.date.available2018-05-25T08:41:13Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2499204
dc.description.abstractFor elever som velger yrkesopplæringsveien vil den siste tiden av fagopplæringen normalt foregå i en lærebedrift. Denne oppgaven handler om hva en god læretid er, og hvordan samarbeidet mellom skole og bedrift bør være for at læretiden skal bli god. I oppgaven er en god læretid forstått på følgende måte: For det første innebærer en god læretid at Opplæringslova og læreplanene følges. For det andre innebærer det å oppleve at arbeidsmiljøet er godt. De teoriene og modellene om arbeidsmiljø som presenteres i denne oppgaven handler om følgende: Krav, kontroll og støtte, autonomi, kompetanse og tilhørighet, mestringsforventning og relasjoner. Sist innebærer en god læretid at man utvikler egenskaper og ferdigheter som man trenger som fagarbeider. Det empiriske materialet til oppgaven er hovedsakelig hentet inn via semistrukturerte dybdeintervjuer. Informantene består av en yrkesfaglærer som har vært fagarbeider, en yrkesfaglærer som har vært fagarbeider og lærlingeveileder, en fagarbeider/lærlingeveileder og en lærling. Disse fire informantene har kvalifikasjoner som gjør dem egnet til å se læretiden på ulike måter, noe som gir meg muligheten til å se forskningsområdet fra flere forskjellige perspektiv. I tillegg til de funnene som er basert på individuelle intervjuer med disse informantene, vil det trekkes inn sekundærdata basert på funn fra SINTEF sitt forskningsprosjekt «SKILLS – Fremtidens fagarbeider» og funn fra andre studier. Funnene fra intervjuene viser at samarbeidet mellom skole og bedrift er viktig for at læretiden skal bli god, og for at lærlingen skal tilegne seg de ferdighetene og egenskapene han trenger som fagarbeider. Lærerne kan støtte lærlingeveilederne i å utvikle en god relasjon til lærlingene, og lærlingeveilederne kan gi lærerne innspill til hvordan undervisningen kan legges opp for å dekke næringslivets behov. Overgangen fra å være skolelev til å bli lærling kan være utfordrende, og et godt arbeidsmiljø, en god relasjon til lærlingeveilederen, samt det å bli inkludert i og hørt i bedriften er viktig for lærlingens trivsel, læring og utvikling. Lærlingen må få oppgaver tilpasset det nivået han befinner seg på. Lærlingen har behov for oversikt, og å oppleve at det er en sammenheng mellom oppgavene han utfører og målene for opplæringen, slik at han blir rustet for fagprøven. For å sikre at alle målene for opplæringen blir nådd, må bedriften ha et organisert system for opplæringen. For at lærlingeveilederen skal utvikle en god relasjon til lærlingen og gi god nok opplæring, må det prioriteres å bruke tid på lærlingen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleEn god læretid - En kvalitativ studie av samarbeidet mellom skole og bedrifter i yrkesfagutdanningennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel