dc.contributor.author | Tangen, Truls Nilsen | |
dc.contributor.author | Madsen, Anders | |
dc.contributor.author | Løhre, Audhild | |
dc.date.accessioned | 2018-05-25T07:25:23Z | |
dc.date.available | 2018-05-25T07:25:23Z | |
dc.date.created | 2018-05-24T09:32:53Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk. 2018, 4 32-49. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2387-5739 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2499171 | |
dc.description.abstract | Det finnes lite forskningsbasert kunnskap om pedagogikkfagets betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling. Vi undersøkte pedagogikkfagets betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling ved å studere refleksjonstekster fra 62 studenter fordelt på tre førsteklasser ved en grunnskolelærerutdanning (GLU) i Norge. Aksial koding av materialet ledet fram til to hovedkategorier. Den første, Utvidet forståelse av lærerrollen, synliggjør studentenes gryende identitetsdanning med innsikt i lærerens varierte oppgaver. Erkjennelsen av mye ansvar og en kompleks arbeidshverdag så ut til å virke inspirerende for videre læring. Andre hovedkategori, Pedagogikk som grobunn for kunnskapsutvikling, viser hvordan studentene ivrer etter å lære metoder og teknikker, noe de opplever betryggende med tanke på framtidig yrkespraksis. Her gjenspeiles dømmekraft, holdninger og etiske verdier som anses for å være vesentlige i utvikling av profesjonell lærerkompetanse. Det var uventet å finne slik refleksjon hos brorparten såpass tidlig i studiet. Pedagogikkfaget synes å ruste studentene for møtet med mennesker, og motvirker dermed instrumentell rasjonalitet. Vi argumenterer derfor for at lærerutdanningen fortsetter med å styrke studentenes kritiske refleksjon som ledd i deres profesjonelle utvikling. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk (NOASP) | nb_NO |
dc.title | Pedagogikkfagets kraft for lærerstudenter i profesjonsutdanningen | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 32-49 | nb_NO |
dc.source.volume | 4 | nb_NO |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk | nb_NO |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.23865/ntpk.v4.892 | |
dc.identifier.cristin | 1586335 | |
dc.description.localcode | © 2018 T.N. Tangen et al. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |