Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTangen, Truls Nilsen
dc.contributor.authorMadsen, Anders
dc.contributor.authorLøhre, Audhild
dc.date.accessioned2018-05-25T07:25:23Z
dc.date.available2018-05-25T07:25:23Z
dc.date.created2018-05-24T09:32:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk. 2018, 4 32-49.nb_NO
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2499171
dc.description.abstractDet finnes lite forskningsbasert kunnskap om pedagogikkfagets betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling. Vi undersøkte pedagogikkfagets betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling ved å studere refleksjonstekster fra 62 studenter fordelt på tre førsteklasser ved en grunnskolelærerutdanning (GLU) i Norge. Aksial koding av materialet ledet fram til to hovedkategorier. Den første, Utvidet forståelse av lærerrollen, synliggjør studentenes gryende identitetsdanning med innsikt i lærerens varierte oppgaver. Erkjennelsen av mye ansvar og en kompleks arbeidshverdag så ut til å virke inspirerende for videre læring. Andre hovedkategori, Pedagogikk som grobunn for kunnskapsutvikling, viser hvordan studentene ivrer etter å lære metoder og teknikker, noe de opplever betryggende med tanke på framtidig yrkespraksis. Her gjenspeiles dømmekraft, holdninger og etiske verdier som anses for å være vesentlige i utvikling av profesjonell lærerkompetanse. Det var uventet å finne slik refleksjon hos brorparten såpass tidlig i studiet. Pedagogikkfaget synes å ruste studentene for møtet med mennesker, og motvirker dermed instrumentell rasjonalitet. Vi argumenterer derfor for at lærerutdanningen fortsetter med å styrke studentenes kritiske refleksjon som ledd i deres profesjonelle utvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherCappelen Damm Akademisk (NOASP)nb_NO
dc.titlePedagogikkfagets kraft for lærerstudenter i profesjonsutdanningennb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber32-49nb_NO
dc.source.volume4nb_NO
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikknb_NO
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.23865/ntpk.v4.892
dc.identifier.cristin1586335
dc.description.localcode© 2018 T.N. Tangen et al. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)nb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel