• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Design av interaktivt konsept for å fremme matlaging blant ungdom

Holmboe, Petter
Master thesis
Thumbnail
View/Open
18176_FULLTEXT.pdf (33.92Mb)
18176_COVER.pdf (179.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2495155
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for design [1251]
Abstract
Mål

Målet med denne masteroppgaven er å ta utgangspunkt i en brukersentrert prosess for å designe et konsept som kan fremme sunn matlaging blant ungdom.

Metode

Det ble brukt en metodisk tilnærming til å samle brukerinnsikt og for å analysere og kartlegge brukere og deres behov, erfaringer og kunnskap. Det ble i hovedsak brukt ustrukturelle, kontekstuelle intervjuer under deltakende observasjon for å samle kvalitative data og for å bli godt kjent med målgruppen. Analyse av innsikt ble gjort kontinuerlig ved hjelp av organisering og kartlegging av data gjennom hele prosessen og evaluert fortløpende. Denne innsikten dannet grunnlag for planlegging av workshops. Her ble visuelle virkemidler brukt for å både samle innsikt og formidle konsepter til deltakere for tilbakemeldinger. Denne masteroppgaven har hatt fokus på brukerinvolvering, og ungdom fra målgruppen har aktivt

blitt involvert for å samle innsikt og for å gi tilbakemelding til konsepter. I konseptutviklingsfasen ble det også brukt metoder som scenarios, personas, brukerhistorier og forskjellige typer prototyping i tillegg til workshop.

Innsikt

Innsikten viste blant annet at ungdom har lite erfaring med matlaging og er lite bevisste på kosthold, men at dette også kan variere med alder. Analysen kastet lys over at sunn matlaging, blant ungdom, bør fremmes ved å bidra til at de har gode, sosiale opplevelser rundt mat. Det er en fordel å fokusere på å fremme matglede fremfor teori om kosthold, og fokusere på at mennesker først og fremst spiser mat, ikke næringsinnhold. Observasjon og workshops viste også at konkurranse er sentralt i målgruppens sosiale liv. Fra workshops ble det tydelig at et konsept for å fremme matglede bør være åpent og lett tilgjengelig for å passe i de forskjellige brukernes liv, og helst basere seg på eksisterende løsninger og plattformer.

Resultat

Konseptet er et spill gjennom Facebook Messenger, fasilitert av den regelstyrte chatboten Blender. Deltakerne utfordrer hverandre til å lage smoothies med forskjellige kriterier, og konseptet kan brukes som aktivitet for å fremme sunn matlaging i skole, fritidsklubb, asylmottak og lignende. Konseptet er designet for å tillate åpent bruk, og hensikten er at brukerne selv finner en måte de kan bruke konseptet for å finne matglede. Konseptet sikter også mot å gjøre ungdom mer bevisst på kosthold, samtidig som de skal få erfaring med håndtering av råvarer.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit