Show simple item record

dc.contributor.authorØstern, Tone Pernille
dc.date.accessioned2018-04-19T12:42:11Z
dc.date.available2018-04-19T12:42:11Z
dc.date.created2015-12-17T14:04:23Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationInFormation - Nordic Journal of Art and Research. 2015, 4 (2), 1-20.nb_NO
dc.identifier.issn1893-2479
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2495113
dc.description.abstractDenne artikkelen fokuserer på erfaringsrike deltakeres opplevelser av å delta i dans, samt på de kunstdidaktiske grepene som rammer inn de meningsproduserende og estetisk- transformative opplevelsene som beskrives. I artikkelen analyseres intervjuer med elleve dansere i alderen fra 70 til 83 år. Alle har deltatt ti år i gruppen Danseteateret55+. Analyse og fortolkning skjer ved hjelp av teori om relasjonelt, kunstnerisk og transformativt orientert didaktikk. I konklusjonen argumenterer forfatteren for at det er møtet med dans som hel kunstform – som inkluderer både lekende, skapende, improvisatoriske, trenende, relasjonelle og berørende dimensjoner – som er meningsproduserende for deltakerne. De kunstdidaktiske grepene som identifiseres, åpner for at deltakerne kan gjennomgå estetisk transformasjon, transformativ læring og dybdelæring i dans. Dette leder til en opplevelse av økt livsglede og livskvalitet samt en sterk identitet som dansende. Emneord: Samtidsdans, improvisasjon, dans og didaktikk, estetisk transformasjon, transformativ læring, dybdelæring i dansnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusnb_NO
dc.relation.urihttp://www.artandresearch.info/
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSamtidsdans i møte med erfaringsrike kropper - inkluderende kunstdidaktiske grep i dansnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber1-20nb_NO
dc.source.volume4nb_NO
dc.source.journalInFormation - Nordic Journal of Art and Researchnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.doi10.7577/if.v4i2.1553
dc.identifier.cristin1302215
dc.description.localcodeCopyright (c) 2015 Tone Pernille Østern. This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.nb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal