Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAmundsen, Oscar
dc.contributor.authorLarsen, Simen
dc.date.accessioned2018-04-17T07:26:25Z
dc.date.available2018-04-17T07:26:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2494368
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke eiendomsmegleres opplevelse av organisasjonskultur på arbeidsplassen, og hvordan dette kan ha påvirket samspillet kollegaene i mellom. I en tid der stadig økende globalisering skaper en tettere kundekonkurranse for norske bedrifter, hevder Wennes og Irgens (2014) at kunnskapen til bedriftens menneskelige ressurser utgjør et viktig konkurransefortrinn. Ved hjelp av kvalitativ metode har jeg gjennomført 10 semistrukturerte intervju av eiendomsmeglere. Bidraget til datamaterielt kommer fra to ulike kontorer innenfor samme eiendomsmeglerforetak. Jeg har intervjuet fem informanter på hvert avdelingskontor, hvor informantene har en stilling enten som eiendomsmegler eller trainee. Deltakerne til studien er hovedsakelig menn med unntak av én kvinne, og alderen til informantene varierte i stor grad. Enkelte har lang fartstid i yrket, mens traineene er fortsatt studenter. Når informantene beskriver organisasjonskulturen på avdelingskontoret, fremheves motivasjonen til konkurrere og sette utfordrende mål. I informantenes beskrivelser kan en samtidig finne spor av to ulike motivasjonsklima, mestringsorientert og resultatorientert klima, som Stensbøl (2012) og Nerstad (2012) påpeker er utrykk av prestasjonskultur. Blant annet så mange av informantene på ledelsens menneskesyn, og den måten de tilrettela for eiendomsmeglernes arbeidsoppgaver, som en avgjørende faktor at de trivdes så godt i foretaket. Alle eiendomsmeglerne fikk full frihet til å sette egne mål ut i fra hvordan deres livssituasjon var. Samtidig var fokuseringen på kontinuerlig kunnskapsdeling og prestasjonsforbedring, noe informantene understreket som en viktig faktor for å skape tillit på arbeidskontoret, samt for å lykkes i møtet med kundene. Dette er funn som og ofte eksisterer i arbeidsmiljø som er mestringsorientert. I følge The Goal Achievement Theory, kan et mestringsorientert motivasjonsklima bidra til arbeidsglede og indre motiverte ansatte, da det legges opp til autonomi, mestring og et godt relasjonelt samspill (Ames & Archer, 1988). Likevel påpekte enkelte at fokusering på sosial sammenligning og resultatbasert belønning, kunne gjøre dem stresset og redde for å dele dyrebar kunnskap og erfaring. At enkelte følte at det var viktig å skjule informasjon kan i følge Cerne et al. (2014) forklares som at ansatte føler seg truet av miljøet. Dette kan sammenlignes med et resultatorientert motivasjonsklima, der fokus på sluttresultater og sosial sammenligning, ofte kan bidra til prestasjonsangst, redsel for å mislykkes i arbeidsoppgaver, og mer affektiv og kalkulativ jobbforpliktelse (Ames & Archer, 1988; Kuvaas & Dysvik, 2012; Ommundsen, 2006).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title''Det er en kultur for å stå på hardt og lykkes'' - En kvalitativ undersøkelse av eiendomsmegleres opplevelse av organisasjonskulturen og relasjonelt samspill på arbeidsplassennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel