Digitalisering av lagerstyring
Abstract
Dette er en oppgave skrevet i forbindelse med praksis i bedrift og det tre-årige bachelorgradstudiet shipping management. Oppgaven omhandler problemstillingen: «Hvordan bør Maritime Partner gå frem for å digitalisere lagerstyringen sin?» Tema for oppgaven ble bestemt i samarbeid med bedriften, og problemstillingen ble løst ved hjelp av kvalitative intervjuer, teori og praksis.
Det ble utført kvalitative intervju av fire ansatte i Maritime Partner og to personer med relevant kompetanse innen logistikk og lagerstyring henholdsvis i H.I. Giørtz Sønner og Driw AS. Formålet med å intervjue de ansatte i Maritime Partner var å identifisere utfordringer i forbindelse med lagerstyringen. De andre intervjuene hadde som formål å tilføre informasjon om lagerstyringssystemer.
Det ble foreslått og drøftet rundt to ulike lagerstyringssystemer: strekkodesystem og RFID-system. Vurderingene ble basert på kriterier som informasjon, avlesing, brukervennlighet og pris. Andre forhold som ble tatt med i betraktningen var kritiske suksessfaktorer som brukermedvirkning og aksept innad i bedriften. Basert på disse vurderingene ble det anbefalt å velge strekkodesystem.