Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDanielsen, Antoni Vike
dc.contributor.authorViken, Even Lohmann
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-04-04T07:52:14Z
dc.date.available2018-04-04T07:52:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2492493
dc.description.abstractVed inngangen til 2015 hadde oljeprisen halvert seg på bare noen måneder. I januar 2015 var prisen på et fat nordsjøolje (brent spot) under 50 dollar. Krisen var et faktum. Oljeprisen hadde fra 2011 hatt et gjennomsnitt på over 100 dollar fatet. Konsekvensene av oljekrisen har vært en nedgang i oljesektorens lønnsomhet. Følgene av dette har vært et økt fokus på kostnadskutt noe som har gitt store ringvirkninger for leverandører og underleverandører. For norske offshore redere har dette gitt store konsekvenser. Det er særlig to grunner til dette. Den ene er at lavere aktivitet i petroleumssektoren har gitt lavere etterspørsel etter OSV-fartøy. Den andre er at ny tonnasje har blitt sluppet ut i markedet som følge av skipsbyggingsordre inngått i bransjens gode år før krisen. Kombinasjonen av lavere etterspørsel etter OSV-fartøy og en økning på tilbudssiden har ført til en forsterket ubalanse mellom tilbud og etterspørsel i markedet. Som følge av mengden nybygging i årene før oljekrisen var rederiene sterkt gjeldsbelastet ved inngangen til oljekrisen. Rederienes egenkapital var finansiert ved obligasjonslån noe som kom i tillegg til vanlige pantelån hos bankene. Resultatet av dette er en svært høy gjeldsgrad hvor mye av gjelden er høyrisikogjeld med nedbetalingsfrist innen 3-5 år. Denne bacheloroppgaven er en casestudie av Atlantic Offshore. Oljekrisen har vært utfordrende og påvirket rederiet tungt. Årene 2015 og 2016 har vært preget av hyppige opplag- og salgssituasjoner av flere fartøy. De smale økonomiske marginene førte til at rederiet har måtte kutte kostnader. Dette er gjort i både drift av skip og i management. Rederidriften er kostnadsredusert med 30 prosent og management-kostnadene er kuttet med 15 millioner årlig. Rederiets finansielle restrukturering er resultatet av en havarert avtale med obligasjonseierne. Morselskapet (hovedselskapet) ble slått konkurs og datterselskapene ble overført til et nytt investeringsselskap. Denne finansielle restruktureringen gjorde at rederiet sikret drift frem mot 2020.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectOljekrisenb_NO
dc.subjectOffshorerederinb_NO
dc.subjectCasestudienb_NO
dc.subjectAtlantic Offshorenb_NO
dc.titleNorsk oljekrise og norske offshorerederi -En casestudie av Atlantic Offshorenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Berg‑ og petroleumsfag: 510::Petroleumsteknologi: 512nb_NO
dc.source.pagenumber49nb_NO
cristin.fulltext


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel