Kreativitet - magisk moteord eller nøkkel til en bedre verden?
Chapter
Accepted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2490854Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1718]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38525]
Sammendrag
Dette kapittelet handler om kreativitet – et av de mest populære moteordene siden årtusenskiftet. Kreativitet er nøkkelen til en bedre verden og fremtidens kjernekompetanse. Begeistringen for kreativitet har imidlertid skapt en språklig inflasjon som nærmest har tappet begrepet for kraft og innhold. Samtidig har populære, seiglivede kreativitetsmyter fått ufortjent stor oppmerksomhet. Dette er uheldig fordi mytene i praksis hemmer evnen til å være kreativ. Kapittelets underliggende argument er at bevisste og ubevisste forestillinger om kreativitet påvirker evnen til å lykkes. Et kritisk og reflektert forhold til ulike begrepsforståelser vil følgelig kunne styrke evnen til å omsette kreativitetsambisjoner til virkelighet. Dette er bakgrunnen for kapittelets problemstilling Hva er kreativitet? Kapittelet tar et oppgjør med sterkt forenklede begrepsdefinisjoner og teorier om kreativitet, og påpeker at kreativitet er et komplekst fenomen som ikke kan fanges gjennom ett enkelt faglig perspektiv. Argumentet for perspektivmangfold understrekes og symboliseres ved hjelp av den såkalte 5P-modellen, der de fem kreativitets-P-ene person, press, prosess, produkt og partnerskap representerer ulike, komplementære aspekter ved kreativitet.