Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThorshaug, Arve
dc.contributor.authorT. Røhner, Karianne
dc.date.accessioned2018-03-15T07:03:10Z
dc.date.available2018-03-15T07:03:10Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2490563
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler innagerende atferd, friluftsliv og relasjoner. Formålet med denne studien er å gi stemmen til lærere i skolen. Jeg ønsker å løfte fram deres tanker og meninger om hvordan friluftsliv kan benyttes i skolen knyttet opp mot elever som viser innagerende atferd. Jeg har derfor valgt en kvalitativ tilnærming i studien og problemstillingen er som følgende: Hvordan kan lærere bruke friluftsliv som arena i skolesammenheng for å bygge gode relasjoner til elever som viser innagerende atferd? For å besvare problemstillingen benyttes kvalitativ forskningsmetode med semistrukturerte intervjuer med tre lærere samt ett gruppeintervju med to av disse lærerne. Spørsmålene i intervjuene dreier seg om tre temaer; innagerende atferd, friluftsliv og relasjoner. Etter analyse av datamaterialet, tolkning av transkripsjonene og ved bruk av koding og kategorisering ble studiens funn delt inn i to hovedkategorier: Hvordan lærere bruker friluftsliv og hvorfor lærere bruker friluftsliv. Kategoriene er utviklet på bakgrunn av lærernes utsagn om hvordan og hvorfor de bruker friluftsliv som arena for å bygge gode relasjoner til elever som viser innagerende atferd. Lærerne opplever at det er enklere å bygge relasjoner til elever som viser innagerende atferd gjennom bruk av friluftsliv. De benytter seg av både organiserte og uorganiserte aktiviteter, de vektlegger viktigheten av å se elevene sine, og uttrykker at det er av stor betydning å drive aktiv relasjonsbygging utenfor klasserommet. Lærerne sitter inne med erfaringer om at de elevene som viser innagerende atferd forandrer seg ut i fra hvilken arena de befinner seg i. Av den grunn opplever de at elevene blomstrer opp og viser nye sider av seg selv. Lærerne hevder at det er lettere å bygge relasjoner til de elevene som viser innagerende atferd, gjennom å legge til rette for at elevene opplever trygghet og mestring. Gode relasjoner til medelever er noe lærerne ser på som essensielt for elever som viser innagerende atferd, og de stadfester at friluftsliv er en arena som legger godt til rette for både etablering og vedlikeholdelse av gode relasjoner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleFriluftsliv som arena for å bygge relasjoner til elever som viser innagerende atferd - En kvalitativ intervjustudie av hvordan lærere opplever å bruke friluftsliv for å bygge relasjoner til elever som viser innagerende atferdnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel