Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHohr, Hansjörg
dc.contributor.authorSuzen, Elisabeth
dc.date.accessioned2018-02-15T09:18:00Z
dc.date.available2018-02-15T09:18:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-82-326-2841-4
dc.identifier.issn1503-8181
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2484913
dc.description.abstractAvhandlingens tittel er Plan møter Praksis – En studie av trafikklærernes læreplanforståelse og erfaringer med å vurdere for å lære. Mitt utgangspunkt er læreplanen for trafikkopplæring som trådte i kraft 1.januar 2005. Denne planen innførte det pedagogiske prinsippet om vurdering for læring som skal støtte elevens læringsprosess. Temaet i min avhandling er hvordan trafikklærerne tolket planen og intensjonen om læringsorientert vurdering og hvilke erfaringer de har med denne vurderingsformen. En teoretisk fleksibilitet er vektlagt for å unngå føringer for analysen. Studien har derfor et rikt teoritilfang, men har sitt utgangspunkt i John Deweys erfaringsbegrep. Litteratur innen feltet knyttet til det å vurdere for å lære står sentral i avhandlingen, spesielt litteratur fra Assessment Reform Group, Royce Sadler og David Boud. Jeg har valgt å se på lærernes tolkninger og erfaringer, og har ut fra dette valgt å ta for meg Donald Schöns fremstilling av den reflekterte praktiker, Elliot W. Eisner’s connoisseur-begrep og relatert dette til danningsbegrepet. Jeg diskuterer også lærernes forståelse av og erfaringer med vurderingens skjønnsmessige side, og knytter dette til praktisk klokskap og utvikling av profesjonalitet. Studien er en kvalitativ studie der jeg på bakgrunn av problemstilling og tema har valgt en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming. Jeg er inspirert av og har lagt til grunn en vitenskapelige forståelse i overensstemmelse med Hans-Georg Gadamers hermeneutiske tilnærming og Martin Heideggers forståelse av fenomenologi. Data er samlet inn gjennom intervju med 6 trafikklærere. Analysen har en hermeneutisk fenomenologiske tilnærming, der forståelsen av trafikklærernes erfaringer står sentralt. Studiens funn presenteres i følgende tre hovedtema: 1. «Å danne en samfunnsbevisst bilfører». Lærerne legger et utvidet kompetansebegrep til grunn for tilrettelegging av læring. De tolker sitt samfunnsoppdrag til en dannelse av den helhetlige samfunnsdeltaker, der intensjonen er en fremtidig bilfører som tar sosialt ansvar og sikre valg. Elevens forståelse og vilje til å ta de gode valg er i sentrum for opplæringen. 2. «Å dekke bordet for læring». Lærerne ser sin egen rolle som avgjørende for at vi skal realisere læreplanens intensjoner om læringsorientert vurdering. De opplever en endring i elev- og lærerrollen og tar et klart ansvar for å tilrettelegge for elevens læring. Lærernes forståelse av læringsorientert vurdering er at elevens selvvurdering og begrunnelser for valg er det sentrale. De ser opplæringens mål som prosessorienterte der det ikke er ønskelig å vurdere etter fastsatte kriterier og skjema. 3. «Å utvikle profesjonell dannelse med trafikklærerbransjen som læringsarena». Lærerne opplever at læreplanen representerte en annen pedagogisk plattform enn tidligere, og at dette utfordret egen praksis. De er svært positive til læreplanen, men er også selvkritiske til hvordan de har implementert den i praksis. Den avgjørende faktor for egen profesjonell dannelse er mulighetene for lærersamarbeid. Her har de erfart trafikklærerbransjen som lærings- og utviklingsarena på ulik måte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoktoravhandlinger ved NTNU;2018:14
dc.titlePlan møter Praksis. En studie av trafikklærernes læreplanforståelse og erfaringer med vurdering for å lære.nb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel