• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bilingvalitet på digitale kommunikasjonsplattformer: en funksjonell tilnærming

Hætta, Klemet Mathis Klemetsen
Master thesis
View/Open
Hætta.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2482855
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • NTNU Handelshøyskolen [714]
Abstract
Når teknologi ble innført ved mange arbeidsplasser medførte dette utfordringer for det

samiske samfunnet. I starten eksisterte det i teknologien ikke noe støtte for de samiske

tegnene, og dette resulterte i at samisk ikke kunne bli benyttet i like stor grad som det norske

språket i de nye teknologiske hjelpemidlene. De siste tiårene har derimot en slik støtte utbredt

seg i de fleste områder, men fortsatt viser erfaring ved tospråklige virksomheter i samiske

områder at norsk er det mest prefererte språket på digitale kommunikasjonsplattformer.

Denne oppgaven hadde til hensikt å belyse ifra ett funksjonelt perspektiv noe av årsakene til

at norsk foretrekkes fremfor samisk i bilingvale organisasjoner.

Oppgaven har begrenset seg til å fokusere på tre hovedområder ved kommunikasjon på

digitale plattformer – kommunikasjonstype, involverte parter og infrastruktur. Det har blitt

gjennomført en undersøkelse på en tospråklig videregående skole der ansatte ved skolen har

deltatt i individuelle intervjuer. For å danne et reelt faktagrunnlag har man i tillegg gjort

observasjoner av språkbruk på de digitale kommunikasjonsplattformene ved virksomheten

over en periode på fire måneder. For å identifisere sammenhenger og spenninger mellom de

ulike elementene som involveres i en kommunikasjonsaktivitet har man i oppgaven benyttet

aktivitetsteori som rammeverk. Med aktivitessystemer skisseres ulike situasjoner der

kommunikasjon er sentralt. Blant annet kan det skisseres tilsvarende situasjoner der norsk

eller samisk benyttes, og identifisere om det eksisterer spenninger i eller mellom situasjonene.

Gjennom undersøkelsen som har blitt gjennomført har man identifisert noe av årsaken til

språkvalg brukere av digitale kommunikasjonsplattformer ved en tospråklig virksomhet gjør. I

utgangspunktet antok man at teknologiens påvirkning på kommunikasjonen medførte

spesifikke språklige preferanser. Derimot har undersøkelsen vist at brukerne benytter mer

samisk på grunn av teknologien. Årsaken til at norsk benyttes i så stor grad på en definert

samisk institusjon er av mer sosiotekniske årsaker. Mennesker som kommuniserer med

hverandre tar hensyn til hverandres språklige preferanser, uavhengig av teknologisk utvikling

eller begrensing.

Denne oppgaven har identifisert mulige årsaker til språkvalg ved en samisk institusjon og kan

ikke nødvendigvis generaliseres for andre tospråklige virksomheter og organisasjoner.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit