Brukerinvolvering som verktøy for å forbedre brukeropplevelsen av personvernsinformasjon for digitale tjenester
Abstract
Sammen med den stadig økte utbredelsen av internett i hverdagen i den vestlige verden, dukker det stadig opp flere digitale tjenester som tar opp mye av tiden vår. Disse tjenestene forsyner seg i større og større grad av personlige opplysninger, som hvor man befinner seg, søkehistorikk, og annen informasjon som man velger å dele. Samtidig blir brukervilkårene og personvernserklæringene for slike tjenester bare lengre og mer utilgjengelige for hver dag som går.
Det er tendenser til at brukernes personvern er under stadig større trussel, likevel, er det svært få som faktisk leser brukervilkår eller personvernserklæringen når de registrerer seg for nye tjenester. Forskning viser nemlig at betydelige antall brukere av digitale tjenester aldri leser slike vilkår.
Denne studien undersøker hvilke problemer som eksisterer i brukervilkår og personvernserklæringer og måten disse er integrert i registreringsprosessen på digitale tjenester. Gjennom fokusgrupper ble brukere invitert til å diskutere problemene, samt hvorfor de oppstår. Videre undersøkte studien hvordan de identifiserte problemene kunne løses gjennom å involvere brukerne i designprosessen, og tillot brukerne å utforme konseptuelle løsninger på problemene. I tillegg ble det gjennomført brukertesting for å sammenligne disse løsningene med en ordinær personvernserklæring for å undersøke om brukerinvolvering hadde en signifikant effekt på brukeropplevelsen av å bli informert om personvern i registreringsprosessen.
Ved å involvere brukerne i fokusgrupper og gjennom å bruke metoder for innovasjon som Gamestorming, har denne oppgaven sett på utfordringene og potensielle løsninger knyttet til problematikken rundt brukervilkår og personvernsinformasjon slik den forekommer i dag. Resultatene fra brukerinvolveringen viser at spesielt mengden tekst som presenteres om gangen, virker å være problematisk for brukerne. I tillegg var det tydelige tendenser til at brukerne savnet visuell støtte for å navigere i disse dokumentene. Videre viser en paret T-test analyse av resultatene fra brukertestingen at brukerinvolvering i designprosessen trolig har hatt en positiv effekt på brukeropplevelsen i sin helhet. Det var også tydelige tendenser til forbedring spesifikt for hvordan det opplevdes å finne informasjon, forstå informasjonen, og hvor brukervennlig løsningen var.