Konkurranse som driver for læring - erfaringer fra et emne i dataingeniørstudiet.
Journal article, Peer reviewed
Published version
![Thumbnail](/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2479158/282-435-1-SM.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
View/ Open
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for IKT og realfag [597]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38127]
Original version
NOKOBIT - Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi. 2015, 23 (1), 1-10.Abstract
Denne artikkelen sammenligner to konkurranser i emnet Systemutvikling og modellering på bachelorutdanningen i data ved Høgskolen i Ålesund. Den første konkurransen handler om å utvikle en nettbutikkløsning for en lokal bedrift og ble utført av 2. klasse i 2014. Den andre konkurransen handlet om å utvikle en digital kunstapplikasjon og ble utført av 2. klasse i 2015. Konkurranseaspektet ble innført i undervisningen som potensiell motivator for økt innsats i begge tilfeller. Motivert av potensielle positive effekter av aktiv læring via en konkurransesituasjon trekker vi ut erfaringer og refleksjoner som innspill til undervisningspraksis i situasjoner hvor oppgaveløsningen ikke danner direkte grunnlag for karaktersettingen,