Konkurranse som driver for læring - erfaringer fra et emne i dataingeniørstudiet.
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2479158Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for IKT og realfag [620]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [40058]
Originalversjon
NOKOBIT - Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi. 2015, 23 (1), 1-10.Sammendrag
Denne artikkelen sammenligner to konkurranser i emnet Systemutvikling og modellering på bachelorutdanningen i data ved Høgskolen i Ålesund. Den første konkurransen handler om å utvikle en nettbutikkløsning for en lokal bedrift og ble utført av 2. klasse i 2014. Den andre konkurransen handlet om å utvikle en digital kunstapplikasjon og ble utført av 2. klasse i 2015. Konkurranseaspektet ble innført i undervisningen som potensiell motivator for økt innsats i begge tilfeller. Motivert av potensielle positive effekter av aktiv læring via en konkurransesituasjon trekker vi ut erfaringer og refleksjoner som innspill til undervisningspraksis i situasjoner hvor oppgaveløsningen ikke danner direkte grunnlag for karaktersettingen,