Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLillebo, Børge
dc.contributor.authorSlørdahl, Tobias Schmidt
dc.contributor.authorNordrum, Ivar Skjåk
dc.date.accessioned2018-01-22T11:57:47Z
dc.date.available2018-01-22T11:57:47Z
dc.date.created2017-09-03T10:54:38Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationUNIPED. 2017, (3), 207-221.nb_NO
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2478693
dc.description.abstractBakgrunn: Studentaktiviserende undervisning er viktig for å oppnå god læring. I teambasert læring (TBL) aktiviseres studentene individuelt, gruppevis og i plenum under ledelse av faglærer. TBL er i liten grad prøvd ut og evaluert i medisinsk utdanning i Norge. Vi ville derfor undersøke hvorvidt TBL kan være egnet som undervisningsform i grunnutdanningen av leger. Materiale og metode: Vi arrangerte TBL i generell patologi for andreårs medisinstudenter i 2013 og 2014. TBL-sesjonen varte i tre timer og inkluderte individuell og gruppevis oppvarmingstest, gruppearbeid, plenumsdiskusjon og oppsummering fra faglærer. Svarene på oppgavene ble samlet inn for å sammenlikne individuelle og gruppevise prestasjoner på testene. Studentene ble også bedt om å evaluere undervisningen. Resultater: Gruppenes prestasjoner var bedre enn eller like gode som 84 % (2013) og 72 % (2014) av de individuelle prestasjonene. TBL ble av studentene oppfattet som en engasjerende og lærerik undervisningsform som egner seg til oppsummering og som tilbakemelding på eget kunnskapsnivå. Til tross for at tidsbruken ble beskrevet som unødvendig lang, var studentene tydelige på at TBL burde integreres i medisinstudiet. Fortolkning: Vi anbefaler TBL som undervisningsform i grunnutdanningen i medisin.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleTeambasert læring - en studentaktiviserende og lærerstyrt undervisningsformnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber207-221nb_NO
dc.source.journalUNIPEDnb_NO
dc.source.issue3nb_NO
dc.identifier.doi10.1080/01421590802637933.
dc.identifier.cristin1490582
dc.description.localcodeThis article is downloaded from www.idunn.no. © 2017 Author(s). This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).nb_NO
cristin.unitcode194,65,1,0
cristin.unitcode194,65,15,0
cristin.unitnameMH fakultetsadministrasjon
cristin.unitnameInstitutt for klinisk og molekylær medisin
cristin.ispublishedfalse
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal