• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn og unges brukermedvirkning og barndom ut fra tre sentrale dokumenter for helsesøstertjenesten i perioden 1998-2016

Reiten, Ragnhild Benum
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave Ragnhild Benum Reiten (540.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2478409
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosialt arbeid [918]
Abstract
Bakgrunn: Temaet for denne masteroppgaven er barn og unges brukermedvirkning og barndom sett i lys av tre utvalgte offentlige dokumenter for helsesøstertjenesten i perioden 1998- 2016. Dokumentene er nasjonale styringsverktøy for den sosiale praksis og brukes i det daglige arbeidet i helsesøstertjenesten. Barndommen kan betegnes som historisk og sosialt konstruert. Ulike aktører konstruerer barndom samtidig som fenomenet forandres i forhold til tidsepoker og kontekst. Ulike samfunnsendringer påvirker barndomssyn og barn og unges posisjon, eksempelvis individualisering og institusjonalisering av barn og unge i dag. Dette får også betydning for den sosiale praksis. Problemstillingen er: Hvordan er diskurser om barn og unges subjektposisjon i lys av begrepet brukermedvirkning beskrevet i tre sentrale offentlige dokumenter for helsesøstertjenesten i perioden 1998- 2016?

Metode: Metodisk anvendes en kvalitativ tilnærming med en dokument- og diskursanalyse ut fra et sosialkonstruktivistisk perspektiv som teoretisk referanseramme. Dokumentene utgjør det empiriske materiale. I første analysedel undersøkes dokumentenes produksjon, funksjon og innhold sett i lys av den konteksten og tidsperioden de ble til i med utgangspunkt i Priors og Bowens tilnærmingsmåter. Deretter foretas en trinnvis diskursanalyse av utvalgte tekstutdrag om temaet ut fra Neumanns anbefalinger. Meningsbærende enheter i språket undersøkes relatert til temaet barn og unges brukermedvirkning.

Funn og konklusjon: Ulike diskurser om barn og unges subjektposisjon ved brukermedvirkning kan identifiseres i disse dokumentene. I analysen avtegnes ulike «virkeligheter», betegnet som representasjoner. Via språket konstrueres diskurser om barn og unges brukermedvirkning, betegnet som demokrati-, rettighets-, kunnskaps- og barndomsdiskurs i denne studien. Diskursene både forener og differensierer i forhold til begrepets betydning i de ulike tidsperiodene. Temaet brukermedvirkning har stabil aktualitet gjennom tidsrommet. FNs Barnekonvensjon utgjør et felles referansepunkt for de tre tidsperiodene i forhold til barn og unges rettigheter. I dag er temaet ytterligere vektlagt sammenlignet med dokumentene fra 1998 og 2004. Brukernes egne erfaringer og det de oppfatter som viktig for dem skal vektlegges i den kunnskapsbaserte praksis. Barn og unges rettigheter og behov er sentrale for helsetjenestens kvalitetssikrings- og utviklingsarbeid. Samtidig stilles det økte krav om evidensbaserte tiltak i helsetjenesten.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit