Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØstern, Anna-Lena
dc.date.accessioned2018-01-19T11:38:45Z
dc.date.available2018-01-19T11:38:45Z
dc.date.created2017-06-21T14:26:50Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationJournal for Research in Arts and Sports Education. 2017, 1 (2), 40-54.nb_NO
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2478345
dc.description.abstractHensikten med denne artikkelen er a˚ bidra til økt kunnskap om hvordan «kunstnerisk kvalitet» beskrives og forsta˚s i Norsk kulturskolera˚ds «Rammeplan for kulturskolen - Mangfold og fordypning» fra 2016. Gjennom en sammenstilling av den norske rammeplanen og skisser til finsk rammeplan for «grundundervisning i konst» na˚r det gjelder verdigrunn, ma˚l og læringssyn undersøkes hva formuleringene løfter frem. Analysen av dokumentene gjennomføres som en kritisk diskursanalyse. Som en forsta˚elsesramme leses begrepet kunst i lys av Bourdieu og i lys av Rancie´re, mens begrepet kvalitet leses i lys av ulike kvalitetsforsta˚elser i samtiden med noen konkluderende forslag om alternative begreper som meningsskaping og tolkningsfellesskap. Analysens viktigste funn er at begrepet «kunstnerisk kvalitet» er vanskelig a˚ definere i den norske rammeplanen, og begrepet brukes ikke i de finske rammeplanskissene. De store linjene i formuleringer om verdigrunn sammenfaller i begge landenes planer. Utfordringen som kan leses ut av de finske skissene er hvordan blikket pa˚ samtiden og fremtiden avspeiles i formuleringene i hva som ses som betydningsfullt og verdifullt i lys av estetiske, etiske og økologiske vurderingernb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherCappelen Damm Akademisk (NOASP)nb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBegrepet kunstnerisk kvalitet i den norske kulturskolens rammeplan «Mangfold og fordypning», utfordret med et sideblikk til finsk 5 «grundundervisning i konst»nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber40-54nb_NO
dc.source.volume1nb_NO
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.doi10.23865/jased.v1i2.647
dc.identifier.cristin1477948
dc.description.localcodeCopyright 2017 A.-L. Østern. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license.nb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal