Begrepet kunstnerisk kvalitet i den norske kulturskolens rammeplan «Mangfold og fordypning», utfordret med et sideblikk til finsk 5 «grundundervisning i konst»
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2478345Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3821]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38672]
Originalversjon
Journal for Research in Arts and Sports Education. 2017, 1 (2), 40-54. 10.23865/jased.v1i2.647Sammendrag
Hensikten med denne artikkelen er a˚ bidra til økt kunnskap om hvordan «kunstnerisk kvalitet» beskrives og forsta˚s i Norsk kulturskolera˚ds «Rammeplan for kulturskolen - Mangfold og fordypning» fra 2016. Gjennom en sammenstilling av den norske rammeplanen og skisser til finsk rammeplan for «grundundervisning i konst» na˚r det gjelder verdigrunn, ma˚l og læringssyn undersøkes hva formuleringene løfter frem. Analysen av dokumentene gjennomføres som en kritisk diskursanalyse. Som en forsta˚elsesramme leses begrepet kunst i lys av Bourdieu og i lys av Rancie´re, mens begrepet kvalitet leses i lys av ulike kvalitetsforsta˚elser i samtiden med noen konkluderende forslag om alternative begreper som meningsskaping og tolkningsfellesskap. Analysens viktigste funn er at begrepet «kunstnerisk kvalitet» er vanskelig a˚ definere i den norske rammeplanen, og begrepet brukes ikke i de finske rammeplanskissene. De store linjene i formuleringer om verdigrunn sammenfaller i begge landenes planer. Utfordringen som kan leses ut av de finske skissene er hvordan blikket pa˚ samtiden og fremtiden avspeiles i formuleringene i hva som ses som betydningsfullt og verdifullt i lys av estetiske, etiske og økologiske vurderinger