Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSaur, Ellen
dc.contributor.authorKuvås, Johannes Rosmo
dc.date.accessioned2018-01-08T13:15:11Z
dc.date.available2018-01-08T13:15:11Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2476254
dc.description.abstractDenne masteroppgaven ser på hvordan tilpasset musikkteknologi kan benyttes for å gjøre musikkundervisning tilgjengelig for flere. I tillegg søker den å finne ut hva det å ha tilgang på slik teknologi kan ha å si for mennesker med funksjonshemming. For å finne ut av dette har jeg undersøkt en gruppe elever ved kulturskolen i Tromsø som benytter seg av denne teknologien til å komponere og spille musikk. Ved hjelp av observasjoner, intervju og eksisterende litteratur gir jeg en presentasjon av hvordan teknologien fungerer i praksis. Gjennom posthumanistisk teori har jeg forsøkt å legitimere bruken av teknologi i utøvelse av musikk. Jeg har også brukt begrepene deltakelse, identitet og selvbilde for å se nærmere på hva det kan bety å ha muligheten til å delta i ulike musikkaktiviteter. Jeg kommer fram til funn som viser at TMT gjør deltakelse i samspill mulig for mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser. Det kan igjen være med å bygge opp under deltakernes identitet, da det åpner opp for at de i større grad kan velge hvilke fritidsaktiviteter de kan holde på med. Vi ser også at TMT legger til rette for mestring, noe som igjen kan være med på å styrke selvbildet til de som verdsetter det å utøve musikk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleTilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologinb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel