Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugan, Jan Arvid
dc.contributor.authorVagnildhaug, Astrid
dc.date.accessioned2018-01-05T16:04:36Z
dc.date.available2018-01-05T16:04:36Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2476084
dc.description.abstractFormålet med dette prosjektet er å undersøke hvilken forståelse skolerådgivere har av forutsetninger, strategier og utfordringer knyttet til forebygging av frafall i videregående opplæring. Sentralt i oppgaven er fokuset på ferdighetsutvikling i lys av elevenes livsmestring. I den forbindelse har det blitt gjennomført en kvalitativ studie. Jeg har intervjuet fem skolerådgivere om deres forståelse av forebygging av frafall og samlet informasjon om skolens forebyggende arbeid, for å skape et grunnlag for analyse. Tre kategorier ble fremtredende i datamaterialet og viser ulike forhold skolerådgiverne vektlegger som kan ha innvirkning på forebyggingsarbeidet rettet mot frafall. Den første tar for seg forhold som kan forstås som forutsetninger for elevenes trivsel og skolenærvær. Den andre kategorien viser til et mangfold av strategier skolerådgiverne anvender i forebyggingsarbeidet. Den tredje kategorien ser nærmere på hvilke utfordringer rådgiverne møter i arbeidet med å forebygge frafall. Skolerådgiverne vektlegger tre forhold som forutsetninger for elevenes trivsel og skolenærvær. Disse aspektene danner et særlig grunnlag for diskusjon. Et sentralt poeng i drøftingen er at skolens arbeid er helsefremmende når det bidrar til at elevene blir gitt mulighet til å mestre livene sine, oppleve mening og sammenheng i trygge omgivelser og kan legge til rette for gode relasjoner i det psykososiale miljøet. Basert på funnene vil skolerådgivers strategier i møte med elevene og gjennom systemarbeid i skolen, være betydningsfull for elevenes skolenærvær og trivsel. Utfordringer rådgiverne møter i arbeidet med å forebygge frafall, ses som potensielle trusler mot elevenes utvikling og helse. Ferdighetsutvikling som fremmer livsmestring tenkes å gjøre elevene bedre rustet til å møte utfordringen.   ABSTRACT The purpose of this thesis is to investigate what understanding school counselors have of the prerequisites, strategies and challenges associated with the prevention of dropout in upper secondary education. Central to the thesis is the focus on developing social and emotional competencies in light of student’s life skills. In this context, a qualitative study has been conducted. I have interviewed five school counselors about their understanding of the prevention of dropouts and collected information about the school's preventive work, to provide a basis for analysis. Three categories became prominent in the data material and show what different conditions the school counselors emphasize that may affect the prevention of dropout. The first category deals with conditions that can be understood as the prerequisites for the student's well-being and school presence. The second category refers to a diversity of strategies the school counselor’s use in the prevention. The third category focuses on what challenges the counselors face in their efforts to prevent dropouts. School counselors emphasize three conditions as a prerequisite for the student's well-being and school presence. These aspects form a basis for discussion. A key point in the discussion is that the school's work is health promoting when it helps the students to be given the opportunity to self-efficacy, sense of coherence in a safe environment and to facilitate good relationships in the social environment. Based on the findings, the school counselor's strategies when facing the students and through system-based work in school will be important to the student’s presence at school and well-being. Challenges encountered by counselors in preventing drop-outs are seen as potential threats to students' development and health. The development of competencies that promotes life skills is intended to make the student’s better equipped to meet the challenge.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleLivsmestring i skolen - En kvalitativ studie av fem skolerådgiveres forståelse av forutsetninger, strategier og utfordringer knyttet til forebygging av frafall i videregående opplæringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli åpent tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel