Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDahler Hybertsen, Ingunn
dc.contributor.authorHarlem, Kathinka
dc.date.accessioned2018-01-04T10:04:50Z
dc.date.available2018-01-04T10:04:50Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2475539
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å øke forståelsen og kunnskapen rundt arbeidsmiljøets innvirkning på uformell læring blant innleid arbeidskraft. Studien har tatt utgangspunkt i lederens rolle for arbeidsmiljøet, relasjoner mellom kolleger og hvordan uformell læring kan spores i bedriften for å belyse studiens tema. Den empiriske undersøkelsen studien bygger på er samlet inn ved egen arbeidsplass, en større bedrift innen kundesentervirksomhet. Det er blitt gjennomført kvalitative intervjuer av to ledere og tre konsulenter fordelt på to forskjellige avdelinger for å belyse studiens tema. Det forsøkes gjennom de empiriske funn og diskusjon å gi et helhetlig bilde av bedriften og den arbeidshverdagen de ansatte opplever slik at leseren skal kunne forså problemstillingen innad i den kontekst den diskuteres. Problemstillingen for studien er: «Hvordan kan arbeidsmiljøet tilrettelegges slik at det bidrar til å fremme uformell læring blant innleid arbeidskraft?» Metoden som ble funnet mest hensiktsmessig å bruke i henhold til problemstillingen er eksplorerende case design der de empiriske data er samlet inn ved bruk av ustrukturerte kvalitative intervju. Etter samtale med intervjupersonene og med et blikk rettet mot problemstillingen ble innsamlet data så delt opp i tre hovedkategorier der de empiriske data samlet inn under intervjuene ble diskutert opp mot relevant teori. Under kategorien læringsmiljø er uformell læring diskutert og definert før de empiriske data er diskutert opp mot Schugurenskys (2000) taksonomi om uformell læring, Marsick og Watkins (1999) modell om hvordan uformell læring kan økes på arbeidsplassen og Erauts (2011) teori om overføring av kunnskap. Den andre kategorien som ble valgt var arbeidsmiljø der Erauts (2011) begrep om lederens betydning på arbeidsplassen og Ellstroms (2011) teori om muliggjørende og begrensende læringsmiljø står i fokus. Studiens siste hovedkategori er læringstiltak der spesifikke læringstiltak som bedriften har satt inn blir diskutert opp mot tidligere teorier og intervjupersonenes erfaringer. Gjennom studien er det forsøkt å sette de ansattes erfaringer og arbeidspraksis inn i relevante teorier og diskutere hvordan arbeidsmiljøet har en innvirkning på de ansattes arbeidshverdag. Da arbeidsmiljøet er et relativt bredt tema er det i oppgaven begrenset til å omhandle tre sentrale begreper. Lederens betydning for de øvrige ansatte, relasjonene mellom konsulentene og hvordan uformell læring kan spores i bedriften. Studiens funn viser at arbeidsmiljøet har en stor betydning på konsulentenes syn på arbeide de gjør, og at arbeidsmiljøet muliggjør gode relasjoner mellom konsulenter og ledere, og mellom konsulentene seg imellom. Bedriftens flate struktur er med på å ufarliggjøre tilegnelse av nye ferdigheter og det konsulentene betegner som «dumme» spørsmål. Ved tilegnelse av ny kunnskap belyses viktigheten av tid, kognisjon og tilgjengelige ressurser bedriften har til rådighet i form av materiale og ressurspersoner som kan svare på spørsmål fra konsulentene. Studien viser at relasjonene mellom konsulentene har en avgjørende betydning på hvor konsulentene henvender seg når de tilegner seg ny kunnskap og ferdigheternb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title''The Place to Work'' - En case studie av arbeidsmiljøets innvirkning på uformell læring i en norsk bedriftnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel