Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoen, Torill
dc.contributor.authorWiseth, Jonas Schei
dc.date.accessioned2017-12-21T09:02:54Z
dc.date.available2017-12-21T09:02:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2473407
dc.description.abstractDenne studien utforsker følgende problemstilling, «Hvordan opplever og erfarer lærere relasjonen til elever med atferdsproblemer». I tillegg til problemstillingen er det noen forskningsspørsmål som ønskes å besvares, «Hvordan jobber lærerne for å skape en positiv relasjon, og hvordan opplever og erfarer de det?» Bakgrunnen for å ønske å utforske hvordan lærere opplever og erfarer relasjonen til elever med atferdsproblemer kommer av betydningen som temaet får i offentlige dokumenter og den tidligere forskningen på området. Relasjon som overordnet tema er et tema av særlig betydning for hvordan motivasjonen, læring og trivselen i skolen kan økes for elevene. For å være i stand til å finne svar på problemstillingen og forskningsspørsmålene ble det valgt en kvalitativ tilnærmingsmåte. Det ble foretatt intervjuer av tre lærere som kunne belyse problemstillingen. Metodevalget ble tatt på bakgrunn av behovet for dybdekunnskap vedrørende temaet, og det ble foretatt semistrukturerte dybdeintervjuer av informantene. Transkriberingen av intervjuene skapte empirien som analysen tar utgangspunkt i. Funnene fra analysen av empirien viser hvordan lærere opplever og erfarer relasjonen til elever med atferdsproblemer og hvilke metoder de bruker når de jobber med å skape en positiv relasjon. Funnene viser at det å ha en positiv relasjon til elevene fører til en økt opplevelse av tilfredshet ved jobben, og at en negativ relasjon kan medføre ekstra arbeid i form av dokumentasjon som oppleves som slitsomt. Det funnene viser er at for å kunne skape en positiv relasjon er det viktig å skape trygghet mellom seg og elevene og at det er viktig å anerkjenne elevene for dem de er. Det funnene også viser er at informantene opplever at det å skape en positiv relasjon til elever med atferdsproblemer kan være en tidkrevende prosess. Funnene fra analysen er med på å bekrefte tidligere forskning på temaet og viser hvor aktuelt det fortsatt kan være med videre forskning på temaet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titlePositiv lærer-elevrelasjon - En kvalitativ intervjustudie av tre læreres opplevelser og erfaringernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel