"Never at Rest" - Anvendelse av kraftbegrepet i lærebøker i fysikk for videregående skole
Abstract
Denne oppgaven har undersøkt hvordan kraft behandles i lærebøker i fysikk beregnet på elever i den videregående skolen i Norge. Læreverkene <> og <> for Fysikk 1 og Fysikk 2, i alt fire bøker, har dannet grunnlaget for denne undersøkelsen. I oppgaven har en delt inn analysen i to steg. Først er det gjennomført en innholdsanalyse av bøkene, for å skaffe seg en oversikt over hvordan kraft behandles i de forskjellige lærebøkene. I neste steg har en først konstruert et rammeverk for å kategorisere innholdet. Rammeverket består av åtte forskjellige kategorier av definisjoner av kraft. Til slutt benytter en disse kategoriene til å kategorisere definisjonene av kraft som opptrer i lærebøkene. I forbindelse med denne kategoriseringen er det rettet spesiell oppmerksomhet til lærebøkenes kapitler i mekanikk. Det viser seg at de samme kategoriene opptrer på tvers av bøkene, men i varierende omfang.