dc.contributor.advisor | Persson, Rolf Jonas | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Bungum, Berit | nb_NO |
dc.contributor.author | Stavrum, Lars Rikard | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:19:21Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:19:21Z | |
dc.date.created | 2014-02-11 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 695641 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:8228 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/247198 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven har undersøkt hvordan kraft behandles i lærebøker i fysikk beregnet på elever i den videregående skolen i Norge. Læreverkene <> og <> for Fysikk 1 og Fysikk 2, i alt fire bøker, har dannet grunnlaget for denne undersøkelsen. I oppgaven har en delt inn analysen i to steg. Først er det gjennomført en innholdsanalyse av bøkene, for å skaffe seg en oversikt over hvordan kraft behandles i de forskjellige lærebøkene. I neste steg har en først konstruert et rammeverk for å kategorisere innholdet. Rammeverket består av åtte forskjellige kategorier av definisjoner av kraft. Til slutt benytter en disse kategoriene til å kategorisere definisjonene av kraft som opptrer i lærebøkene. I forbindelse med denne kategoriseringen er det rettet spesiell oppmerksomhet til lærebøkenes kapitler i mekanikk. Det viser seg at de samme kategoriene opptrer på tvers av bøkene, men i varierende omfang. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for fysikk | nb_NO |
dc.title | "Never at Rest" - Anvendelse av kraftbegrepet i lærebøker i fysikk for videregående skole | nb_NO |
dc.title.alternative | "Never at Rest" - The Concept of Force in Physics High School Textbooks in Norway | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 180 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for naturvitenskap og teknologi, Institutt for fysikk | nb_NO |