dc.contributor.author | Skjæveland, Yngve | |
dc.contributor.author | Granrusten, Per Tore | |
dc.contributor.author | Moen, Kari Hoås | |
dc.contributor.author | Lillemyr, Ole Fredrik | |
dc.date.accessioned | 2017-12-11T09:54:01Z | |
dc.date.available | 2017-12-11T09:54:01Z | |
dc.date.created | 2017-10-27T14:30:24Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Norsk pedagogisk tidsskrift. 2017, 101 (3), 239-251. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2469947 | |
dc.description.abstract | Artikkelen diskuterer det teoretiske grunnlaget for å relatere begrepene ledelse og læring til hverandre i en barnehagesammenheng, og presenterer noen sentrale funn fra forskningsprosjektet Ledelse for læring – utfordringer for barnehager i Norge. Prosjektets formål har vært å undersøke hvordan barnehagenes økende ansvar for barns læring blir fulgt opp og ivaretatt i ulike former for styring og ledelse. På bakgrunn av et translasjonsteoretisk perspektiv viser artikkelen ved empiriske eksempler at styrerens pedagogiske ledelse varierer mellom å være innadrettet mot egen organisasjon og utadrettet mot barnehagens omgivelser for å møte de forventninger som blir stilt til barnehagen som læringsarena. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.title | Ledelse og læring i barnehagen | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | acceptedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 239-251 | nb_NO |
dc.source.volume | 101 | nb_NO |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | nb_NO |
dc.source.issue | 3 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1504-2987-2017-03-05 | |
dc.identifier.cristin | 1508382 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 541076 | nb_NO |
dc.description.localcode | © Universitetsforlaget 2017. This is the authors' accepted and refereed manuscript to the article. The final publication is available at https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2017-03-05 | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |