Show simple item record

dc.contributor.authorSkjæveland, Yngve
dc.contributor.authorGranrusten, Per Tore
dc.contributor.authorMoen, Kari Hoås
dc.contributor.authorLillemyr, Ole Fredrik
dc.date.accessioned2017-12-11T09:54:01Z
dc.date.available2017-12-11T09:54:01Z
dc.date.created2017-10-27T14:30:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationNorsk pedagogisk tidsskrift. 2017, 101 (3), 239-251.nb_NO
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2469947
dc.description.abstractArtikkelen diskuterer det teoretiske grunnlaget for å relatere begrepene ledelse og læring til hverandre i en barnehagesammenheng, og presenterer noen sentrale funn fra forskningsprosjektet Ledelse for læring – utfordringer for barnehager i Norge. Prosjektets formål har vært å undersøke hvordan barnehagenes økende ansvar for barns læring blir fulgt opp og ivaretatt i ulike former for styring og ledelse. På bakgrunn av et translasjonsteoretisk perspektiv viser artikkelen ved empiriske eksempler at styrerens pedagogiske ledelse varierer mellom å være innadrettet mot egen organisasjon og utadrettet mot barnehagens omgivelser for å møte de forventninger som blir stilt til barnehagen som læringsarena.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.titleLedelse og læring i barnehagennb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber239-251nb_NO
dc.source.volume101nb_NO
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriftnb_NO
dc.source.issue3nb_NO
dc.identifier.doi10.18261/issn.1504-2987-2017-03-05
dc.identifier.cristin1508382
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 541076nb_NO
dc.description.localcode© Universitetsforlaget 2017. This is the authors' accepted and refereed manuscript to the article. The final publication is available at https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2017-03-05nb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record