dc.contributor.author | Fjørtoft, Henning | |
dc.contributor.author | Vatn, Gunhild Åm | |
dc.contributor.author | Eriksen, Pia Farstad | |
dc.date.accessioned | 2017-12-08T08:17:10Z | |
dc.date.available | 2017-12-08T08:17:10Z | |
dc.date.created | 2017-11-16T21:27:34Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Nordic Journal of Literacy Research. 2017, 3 1-14. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2464-1596 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2469637 | |
dc.description.abstract | Lovtekster regulerer viktige samfunnsområder, og anvendes som verktøy for å utøve skjønn og ta avgjørelser i ulike virksomheter. Artikkelen undersøker hvordan opplæringslova (Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa) forstås og anvendes i hverdagen av henholdsvis skoleledere, foreldrerepresentanter ved en norsk ungdomsskole og skolefaglige ansatte i samme kommune. Gjennom gruppeintervjuer med høyttenkningsmetode undersøkes deltakernes erfaringer med bruk av lovtekstene, lesestrategier, og refleksjoner over selve leseprosessen. Studien finner at lesere med lav kjennskap til juridiske tekster primært anvender sosiale strategier for å forstå: De spør om hjelp i sin profesjonelle eller private omgangskrets. Bare unntaksvis anvender de tekstbaserte strategier (lesing av andre rettskilder). Ikke-jurister er derfor avhengige av støttefunksjoner for å håndtere juridiske problemstillinger. Slik støtte er imidlertid ujevnt fordelt geografisk og befolkningsmessig. Et annet funn er at de intervjuede opplever en økende rettsliggjøring, og at dette fører til en ny bevissthet om juridiske spørsmål. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk (NOASP) | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Juridisk literacy i skolen. Ikke-juristers lovtekstlesing og rettsanvendelse | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 1-14 | nb_NO |
dc.source.volume | 3 | nb_NO |
dc.source.journal | Nordic Journal of Literacy Research | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.23865/njlr.v3.685 | |
dc.identifier.cristin | 1515057 | |
dc.description.localcode | © 2017 Henning Fjørtoft et al. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitcode | 194,62,60,0 | |
cristin.unitcode | 194,35,6,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.unitname | Institutt for språk og litteratur | |
cristin.unitname | Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |