Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørheim, Roger
dc.contributor.authorKirkemo, Line Federley
dc.date.accessioned2017-12-01T15:00:59Z
dc.date.available2017-12-01T15:00:59Z
dc.date.created2017-06-01
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:17926
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2468808
dc.description.abstractFor å kunne takle den kommende eldrebølgen er man nødt til å finne innovative løsninger innenfor velferdsteknologi. En løsning som mange bedrifter og kommuner benytter seg av for å samarbeide om ny velferdsteknologi er å sette opp pilotprosjekter der kommunen får testet teknologien i en mindre skala over en avgrenset tidsperiode. Det er derimot lite kunnskap om hvordan man best bør gjennomføre et slikt pilotprosjekt. Enkelte beskriver det som at kommunen har en pilotsyke, hvor de stadig tester nye løsninger, men aldri anskaffer og implementerer dem i større skala. Oppgaven har som mål å være et bidrag for gjennomføringen av bedre pilotprosjekter av velferdsteknologi ved å se nærmere på planleggingen, gjennomføringen og videreføring av pilotprosjektet. Ettersom pilotprosjekt innen velferdsteknologi gjerne er et samarbeid mellom kommune og leverandør er det interessant å se disse tre fasene opp mot dimensjoner for sosial kapital og nærhet For å svare på oppgavens formål har det blitt gjennomført et kvalitativt casestudie som forskningsdesign. Empiri har blitt samlet inn ved å gjennomføre seks casestudier, hvor prosjektansvarlig i kommune og hos leverandør har blitt intervjuet. En analyse på tvers av casene har blitt gjennomført for å se hvilke tendenser en ser på hos de ulike casene. Ulike dimensjoner for sosial kapital og nærhet har vist seg å ha en viss påvirkning på planleggingen, gjennomføringen og videreføringen av prosjektet. En ser blant annet at det er viktig å ha en åpen og ærlig dialog med hverandre underveis i prosjektet for å danne en tillitsfull relasjon. Det er også viktig å være tydelige på forventningene til hverandre, for å sikre at partene ikke bruker ressurser på et prosjekt som ikke skaper den verdien partene ønsker å oppnå. Gode rutiner for planlegging, evaluering og kommunikasjon er også trukket fram som viktige suksesskriterier for å bygge en god prosjektrelasjon. Casestudiet viser at gjennomføringen av et pilotprosjekt av velferdsteknologi er en svært kompleks prosess, og at suksesskriteriene som legges fram i resultatdelen bør derfor kun brukes til inspirasjon og lærdom.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectEntreprenørskap, Samfunnsvitenskapelig profil
dc.titlePilotprosjekter av velferdsteknologi - Samspill mellom kommune og privat leverandør
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel